Maïskolf met bladeren (detail uit Mais, Blé de Turquie, uit Fleurs Dessinees d'apres Nature),
Afdrukken na Gerard van Spaendonck (1746-1822),
Uitgevoerd tussen 1799-1801,
Stippelgravure op velijnpapier, met de hand afgewerkt
Boek met gravures gepubliceerd in 1800
© Christian Art

Maïskolf met bladeren (detail uit Mais, Blé de Turquie, uit Fleurs Dessinees d'apres Nature),
Afdrukken na Gerard van Spaendonck (1746-1822),
Uitgevoerd tussen 1799-1801,
Stippelgravure op velijnpapier, met de hand afgewerkt
Boek met gravures gepubliceerd in 1800
© Christian Art

Evangelie van 9 september 2023

Wandelend door de korenvelden plukten zijn discipelen korenaren

Lucas 6:1-5

Op een sabbat wandelde Jezus door de korenvelden en zijn discipelen plukten korenaren.Ze wreven ze in hun handen en aten ze op. Sommigen van de Farizeeën zeiden: 'Waarom doen jullie iets wat verboden is op de sabbatdag?' Jezus antwoordde hen: 'Hebben jullie dan niet gelezen wat David deed toen hij en zijn volgelingen honger hadden - hoe hij het huis van God binnenging, de broden van het offer nam, ze opat en ze aan zijn volgelingen gaf, broden die alleen de priesters mogen eten?' En hij zei tegen hen: 'De Zoon des mensen is meester over de sabbat.'

Reflectie op de gravure

In de evangelielezing van vandaag horen we over de discipelen die korenaren plukken en opeten. Dit lijkt en klinkt volkomen onschuldig. Maar sommige Farizeeën trekken de handelingen van de discipelen in twijfel en veranderen iets dat volkomen onschuldig is in kritiek en sarcastische kritiek. Het probleem met sarcasme is dat het uitsluit. Het verenigt niet. Door sarcastische opmerkingen te maken, wilden de Farizeeën zich onderscheiden van de discipelen. Hun sarcasme plaatste hen in een hogere positie; ze dachten dat ze beter waren dan de rest. Uiteindelijk gaat sarcasme dus over trots en is het het tegenovergestelde van nederigheid.

Natuurlijk is humor goed en is gezond geplaag oké, maar als het begint te veranderen in het sarcasme waarvan we getuige zijn in de lezing van vandaag, dan wordt het eigenlijk kwetsend voor de andere persoon en voelt die persoon zich ongemakkelijk. Het beeld waar we naar kijken is letterlijk dat van koren zoals de discipelen dat misschien aan het plukken waren. Gerard van Spaendonck (1746-1822) was een van de meesters van de Nederlandse bloemschilderkunst. Nadat hij naar Frankrijk was verhuisd, transformeerde hij het genre van de bloemschilderkunst in Parijs, waar hij het realisme van de Nederlandse school mengde met de suave elegantie van de Franse manier van schilderen. Hij was geïnteresseerd in het weerspiegelen van de natuur zoals God die had geschapen. Hier zien we een perfect voorbeeld: een maïskolf die realistisch, elegant en prachtig is getekend.

Zoals bij alle Nederlandse stillevens zit er veel symboliek achter. Maïskolven staan voor groei (ze kunnen wel drie meter hoog worden), vruchtbaarheid (er groeien vele korenaren aan één kolf), overvloed en welvaart. Maar de dreiging is ook aanwezig op het schilderij... sommige bladeren zijn al dood. Dus de tijd van overvloed duurt niet lang. Alles gaat voorbij... alles sterft uiteindelijk. Geen tijd voor sarcasme, als we overvloedige vruchten willen dragen voor het Koninkrijk van God.

Deel deze evangelielezing

Vond je deze evangelielezing en kunstoverdenking leuk?

Neem deel aan de discussie over dit kunstwerk & Evangelielezing

Subscribe
Notify of
41 Opmerkingen
Inline Feedbacks
View all comments
Pauline Hout
Lid
Pauline Hout(@paulinewood)
5 maanden geleden

Zo'n luchtig visioen om je voor te stellen hoe Jezus en Zijn discipelen door een veld lopen. Ik heb me vaak afgevraagd hoe het zou zijn om naast Christus over een pad te lopen, wat voor soort dingen zou Hij aanwijzen, wat voor praatjes (als die er al zijn) zou Hij zeggen, hoe zou Zijn aanwezigheid zijn? Hoe zou Zijn voet op de grond vallen? Het was duidelijk vreugdevol genoeg voor de discipelen om zich vrij genoeg te voelen om koren te plukken en het onderweg op te eten. De aanklager is nooit ver weg van zulke momenten die met Jezus worden gedeeld. Wat doe je en waarom - weet je niet dat er een wet is!
Ik denk dat als je in harmonie bent met Jezus, dat Zijn wil dan bij jou bekend is en als het OK is om maïs te plukken dan zal Hij dat toestaan en als het niet OK is dan zal Hij het zeggen. Hij is de meester van de sabbat en niet andersom. Hij is de bruidegom.
Ik denk dat het koren tarwe is. Het was vreemd om me een maïsveld voor te stellen in het Heilige Land van toen. Het is een geweldig schilderij en het doet me denken aan mijn volkstuin waar we dit jaar voor het eerst maïs verbouwden. Ik heb een soort haat-liefdeverhouding met maïs. Die kwastjes zijn fascinerend!
Dank U Vader voor Uw overvloedige en diverse schepping. Al die planten, bomen en zaden die we kunnen kweken en eten, die ons onderhouden en behagen. Dank U Vader voor het plezier om door een korenveld te lopen of er zelfs maar één in de verte te zien - van zijn groene jeugd tot de gouden oogsttijd. Dank U dat Jezus de Heer van de Schepping is. Help ons om onze middelen te delen met hen die honger hebben of die niets hebben. Help ons om beschuldigingen en sarcasme te vermijden. Help ons om van Uw schepping te genieten volgens Uw wil. Amen

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Pauline Hout

Amen.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Pauline Hout

Zo mooi en poëtisch. Pauline je hebt het geloof in overvloed (in wat je schrijft - misschien in het echte leven een beetje meer down to earth!! Lol). Bedankt voor je poëzie.

Pauline Hout
Lid
Pauline Hout(@paulinewood)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Zeker down to earth, misschien zelfs plat liggend op de aarde? Maar niet in de aarde (atm)...Hmmmm zoiets ?!

Anthony
Lid
Anthony(@anthony)
5 maanden geleden

Ik kan hier echt geen sarcasme lezen. Ik denk dat sarcasme heel grappig kan zijn, tenzij het opzettelijk wordt gebruikt om kwaadaardig of kwetsend te zijn.
Ik word tegenwoordig afgeschrikt door dezelfde mensen die commentaar geven, en de commentaren die afdwalen van het onderwerp van het Evangelie, en dat is niet waar ik voor getekend heb.
Dus ik schrijf me uit. Ik wens jullie het allerbeste.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Anthony

God zegene je Anthony, pas goed op jezelf.

Maria Jose Beriain
Lid
Maria Jose Beriain(@mjberiain)
5 maanden geleden

Ik vind de tekening prachtig. Het weerspiegelt de opeenvolging van de mazorca...
El comentario es muy rico. No sabia que tuviera ese simbolismo tan rico la planta del maiz...me encanta...!!
Gracias Patrick
Patrick, sabes que en Jaén (España), una familia tenia un cuadro de Van Dyck, sin saberlo...!!!
"La presentación del niño Jesús a Santa Bárbara."
Ik wil je graag op de hoogte brengen...
Saludos

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden

Ik ben dol op botanische tekeningen en stillevens, vooral die uit het Spanje van de 16e en 17e eeuw, die zo dramatisch verlicht zijn. Deze ziet er behoorlijk realistisch uit, met zijn enigszins scheefstaande kolf en beginnende bladeren, maar is nogal formeel in zijn plaatsing op een stenen sokkel. Van Gogh deed het beter, of zeker emotioneler, met zijn stervende zonnebloemen.
Het punt is: "De Mensenzoon is meester over de sabbat." Betekent dat dat we alles kunnen doen wat nodig is voor onze gezondheid? Alles waarvan we denken dat het in overeenstemming is met Zijn wil? Onze zondagen volgen meestal een traditioneel patroon, na de kerk proberen we zeker een sabbatsrust te houden, inclusief een wandeling - goed voor ons - en weigeren we ons bezig te houden met zaken van financiële aard.
Wat zegt Jezus tegen ons? Ik kijk uit naar jullie gedachten, CArters. Houd je hoofd koel en als je fan bent, geniet dan van het rugby.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden

Mea Culpa. Gisteren plaatste ik een opmerking online die verkeerd werd opgevat. Er werd mij gevraagd of ik een grapje maakte, waarop ik antwoordde: ja, ik maakte een grapje. Ik ben me ervan bewust dat trots mijn grootste zonde is. Het kan zijn dat ik deze persoon gisteren beledigd heb, hoe dan ook hebben ze mijn humor verkeerd begrepen. Het werd uiteindelijk opgehelderd, maar ik realiseerde me dat ik in een val was gelopen. Soms is er een dunne lijn tussen gevatheid en humor. Bij gevatheid gaat het om de spreker, het toont een slimheid die op een bepaalde manier op zijn superioriteit wijst, maar als het tegen mensen wordt gebruikt, zit er geen humor in. In feite schuilt er onder de 'slimheid' een soort kwaadaardigheid.

Het interpreteren van humor in de evangeliën is moeilijk - ik ken iemand die denkt dat Jezus vaak een grapje maakt in de meer uitdagende parabels, maar hoe kunnen we dat weten? Gebruikt Jezus sarcasme? Ik weet ook niet zeker of de Farizeeën hier sarcastisch zijn, we hebben de intonatie, de gezichtsuitdrukking en de toonhoogte van de stem niet om dat te zeggen. Misschien stellen ze gewoon een duidelijke vraag, net als wij. Waarom plukken de discipelen het koren als ze weten dat het verboden is? Om de Farizeeën op te winden, misschien? Ik denk dat we alleen maar kunnen proberen te luisteren naar wat Jezus vandaag tegen ons zegt, nu.

God geeft ons alles wat we nodig hebben. Onlangs ben ik gestopt met het drinken van mijn koffie 's ochtends vroeg en ga ik eerst wandelen. Ik zag de vogels opkomen in de warme zon en dacht: die drinken geen koffie! Vogels drinken niets anders dan water, en dat is voldoende voor hen. We hebben echt zo weinig 'nodig' en de natuur leert ons dit ook.

Dit is een schilderij over de natuur. Zoals Patrick al zei, bevat het alle elementen van groei, bloei en verval. Nu we de herfst ingaan, doen we er goed aan ons te herinneren dat er weinig is dat blijvend is, maar toch gaan we door.

Vandaag zal ik bidden voor de hongerigen, dat ze gevoed zullen worden, en voor de geestelijk hongerigen, dat zij ook het voedsel in Christus Jezus mogen vinden waar ze naar verlangen.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

SFG Ik heb gisteren gezocht naar een opmerking van jou die verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen zijn en kon er geen vinden. Misschien was het ergens anders. Het probleem met het uittypen van tekst is dat mensen je gezichtsuitdrukkingen niet kunnen zien, wat een heel andere boodschap kan geven dan de tekst. Vandaar veel scheldwoorden op andere platforms, maar niet op deze waar iedereen zo aardig is! Durf ik het te zeggen; christelijk!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ja, Chazbo, het was op een andere site - niet religieus gerelateerd en het had te maken met olifanten. Er zijn geen dieren gewond geraakt, daar zul je blij om zijn! Ik ben soms een beetje kortaf op seculiere sites, maar dat zou ik niet moeten zijn. Ik heb veel meer respect voor mensen hier!

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Wat dacht je ervan om Mary's Meals op te starten in jouw regio SFG. Als je het googelt zul je zien hoe goed het werkt. Niet alleen mensen voeden - veel meer. Als je contact met hen opneemt, zouden ze graag een vertegenwoordiger in je buurt hebben en het zou je behoefte om vrijwilligerswerk te doen bevredigen.
Fijne dag!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Bedankt voor de waarschuwing, maar ik ben bezig de veiligheidsvertegenwoordiger te worden (of een van hen) en misschien zal ik hiernaar kijken als we klaar zijn met alle andere dingen die in de parochie gebeuren. Bloemenfestival dit weekend, hoewel ik daar niet bij betrokken ben omdat ik hopeloos ben met alles wat met planten te maken heeft! Maar ik blijf het proberen!

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Goedemorgen SFG. Ik ben echt blij dat je dat opgelost hebt, hoewel ik het me niet herinner.... Het blijft me verbazen dat je heel wat decennia kunt doorlopen en nog steeds zonden en tekortkomingen kunt ontdekken die je niet waardeerde in de gedrevenheid en energie van je jeugd. Je hebt echt goede vrienden nodig om je te helpen deze te identificeren! Over koffie: ik herinner me dat ik terugkwam uit Congo en zwoer nooit meer squash te drinken, omdat water alles is wat we nodig hebben, en ze hadden zo'n tekort aan schoon water. Ik bid dat God me zal helpen om duidelijker te zien wat ik moet doen om beter te worden en Hem te behagen. Ik bid dat Hij jou ook zal helpen, als dat mag? Ik waardeer je mooie eerlijkheid. 🌻🌻

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Water is om zoveel redenen zo bijzonder. Ik had thuis pas een douche toen ik bijna 50 jaar oud was. Ik dank de Heer nog steeds elke ochtend voor het douchewater! We vinden het zo vanzelfsprekend. Het ontkennen van koffie is tweeledig, mij is verteld dat het gezonder is om het later op de ochtend te drinken, maar alle zelfverloochening is deugdzaam denk ik, als je het rustig doet, hoewel ik het nu aan iedereen hier heb verteld! Laat maar... ik waardeer je commentaar en inzicht ook Noelle. Nog een fijne dag.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Jij ook. Interessant over de koffie. ....

Bashia Ferrando
Bashia Ferrando
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Ik doe maaltijden voor de daklozen een keer per maand voor de Winter Shelter, maar blijkbaar ben ik nu verplicht om een Food Health and Safety Certificate dat ik vorig jaar probeerde te doen met moeite - dyslexie en leeftijd zijn tegen mij. Ik steun Mary's Meals van tijd tot tijd, omdat ze uitstekend werk doen, en ik zou kunnen overwegen Chazbo's suggestie in mijn parochie. Ik steun ook Vrienden van het Heilige Land.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Bashia Ferrando

Goed werk Bashia - we doen allemaal wat we kunnen op deze kleine manieren. Hulp aan de Kerk in Nood is mijn favoriet.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden

Feiten zijn een grappig iets. Als ik op fouten in de Franse spelling op menukaarten en dergelijke wijs, is de reactie vaak ongeloof of verholen vijandigheid, hoe vriendelijk en behulpzaam ik ook denk te zijn! Dus ik hou van Chazbo's inleiding: Ik wil niet discutabel zijn - eerlijk gezegd ik ook niet, maar feiten zijn feiten, zoals veel beroemde mensen hebben gezegd, waaronder Dickens en Nehru - bedankt Prof. Google! 😊

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Hoe zit het met fouten op winkelpuien, verkeersborden? Net als jij wijs ik er beleefd op en meestal willen mensen het niet weten.....
Schaamte. Het was niet altijd de houding.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik ben blij dat ik niet de enige ben! We werden altijd gecorrigeerd op school en thuis, het was normaal. Bestaat er tegenwoordig niet meer zoiets als goed en fout?

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Goed en fout. Zo twintigste eeuws! Nu is het MIJN waarheid of de jouwe. Objectieve waarheid wordt niet begrepen, het is allemaal subjectief.
Eigenlijk kan ik beter niet te veel zeuren, want dat is niet wat mensen willen horen.
Mensen willen praten over God en Zijn Zoon, Jezus Christus, onze Messias, en Zijn boodschapper, de Heilige Geest.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Het kan soms erg grijs zijn. Ik sprak vanmorgen met een toegewijde christen - we kunnen iedereen de communie geven, zegt ze, niemand wordt uitgesloten. Maar in de katholieke kerk kan ik niet ter communie gaan, omdat ik niet katholiek ben. Dat klopt, zei ik, en daar eindigde het gesprek!

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Dat kan lastig zijn, maar we moeten ons eraan houden. Eenmaal verenigd kunnen we allemaal de eucharistie delen.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Kom maar op met die tijd....

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Ik denk dat de katholieke kerk wordt bewonderd om haar standvastige houding.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik ook! Meestal geef ik commentaar aan een vriend, maar zelden aan de schrijver. Ik zat eens in de lobby van een school en las een groot elektronisch bord waarop stond dat ze een van de beste scholen van het land wilden zijn!!! Niet met dat verkeerde gebruik van de apostrof, dacht ik! Ik heb er niet op gewezen, want het had ze waarschijnlijk een fortuin gekost.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden

Ik wil niet discutabel zijn, maar ik denk niet dat Jezus en zijn discipelen maïs zouden hebben geplukt, dat een gewas uit de Nieuwe Wereld was en pas eeuwen na zijn tijd naar het Middellandse Zeegebied zou zijn gebracht. De passage in het evangelie verwijst zeker naar tarwe (soms verwarrend aangeduid als maïs).
Misschien kan iemand me corrigeren?

Rya Lucas
Lid
Rya Lucas(@katteliekemeissie)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Je hebt gelijk, Chazbo. Ik had dezelfde gedachten. Het schilderij is maïskolf (de eerste keer dat ik ze at was in Amerika, op bezoek bij familie) en de discipelen eten maïskolven. Een groot verschil.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik ben het met je eens - voor mij zijn een korenveld en een tarweveld één en hetzelfde, hoewel koren zoals dit op het schilderij hier nu ook verbouwd wordt (en prachtig om te zien!), maar ik denk niet dat dit iets afdoet aan de betekenis van de passage!

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Je maakt een goed punt, zoals gewoonlijk SFG.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Maïs is een algemeen woord voor bepaalde graansoorten - het individuele gewas kan tarwe, gerst, haver of rogge zijn, in Groot-Brittannië in elk geval. Daar ga ik weer, met feiten! Mijn man was boer, dus een klein excuus!

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Spelt?

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ja, bedankt Chazbo. Het zou gezonder moeten zijn dan overgefokte tarwe.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Je hebt helemaal gelijk. Boeren nemen een korenaar en wrijven die tussen hun handen om vervolgens aan de korrels te knabbelen om te testen of hij rijp is. Het was waarschijnlijk een vroege vorm van tarwe, die oorspronkelijk uit het Midden-Oosten kwam.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Tarwe was van vitaal belang voor de oude mediterrane samenlevingen. Was dat niet de reden waarom Rome Noord-Afrika veroverde voor de graanvelden die vandaag de dag tot woestijn zijn verworden?

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ja, inderdaad, en Spanje, zo wordt gezegd.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Oooh- dat had ik nog niet eerder gehoord- weer iets geleerd vandaag!

Zeffi
Lid
Zeffi(@zeffi)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Prachtig geobserveerd en geschilderd, met het drogende kroonkafje dat loslaat om de overvloed binnenin te onthullen, en het kwastje van maïszijde dat zo delicaat is afgebeeld.

Je hebt gelijk dat het een gewas uit de Nieuwe Wereld is en dat tarwe het hoofdvoedsel uit het Nabije Oosten is. Ooit werd het Indiase maïs genoemd, omdat "maïs" de algemene term is voor het meest verbouwde graan in een gebied.

Nik
Lid
Nik(@nik)
5 maanden geleden

Realistisch, mooi en elegant ... en in de natuur grote maïsvelden. Om te koesteren. Zonnig weekend iedereen. Bescherm jullie tegen te felle zon. Veel ontmoetingen met humor maar zonder sarcasme.

Rya Lucas
Lid
Rya Lucas(@katteliekemeissie)
5 maanden geleden
Antwoord op  Nik

Ik heb een hekel aan sarcasme. Is bijna altijd op 'de persoon' gericht. Erg liefdeloos. Ik blijf in huis zo lang het zo heet is. Krijg vanavond wel een gast aan tafel en het werk in de keuken is al warm genoeg. Gezegende en fijne dag!

Lezingen gerelateerd aan Lucas 6:1-5

9 september 2020

Lucas 6:20-26

Gelukkig zijt gij, die arm zijt, die honger hebt, die...

11 september 2021

Lucas 6:43-49

De overstromingen konden het huis niet doen schudden

9 september 2021

Lucas 6:27-38

Hou van je vijanden

4 september 2021

Lucas 6:1-5

Waarom doe je iets dat verboden is...

Word lid van onze gemeenschap

Naast het ontvangen van onze dagelijkse lezing van het Evangelie en kunst reflectie, kunt u zich aanmelden voor een gratis lidmaatschap: 

De missie van Christian Art is om dagelijks een lezing uit het Evangelie aan te bieden in combinatie met een gerelateerd kunstwerk en een korte reflectie. Ons doel is om mensen te helpen dichter bij God te komen door de prachtige combinatie van kunst en het christelijk geloof.

MET ONS IN CONTACT KOMEN

Sluit je aan bij meer dan 70.000 mensen die dagelijks onze Evangelielezing en Kunstreflectie ontvangen

Ga naar de inhoud