Open je geest,
Geschilderd door Mr Brainwash (geboren in 1966),
Uitgevoerd in 2021,
Beperkte oplage
© Mr Brainwash

Open je geest,
Geschilderd door Mr Brainwash (geboren in 1966),
Uitgevoerd in 2021,
Beperkte oplage
© Mr Brainwash

Evangelie van 26 januari 2024

Het Koninkrijk van God is als een mosterdzaadje

Markus 4:26-34

Jezus zei tegen de menigte: "Zo ziet het koninkrijk van God eruit. Een mens werpt zaad op het land. Dag en nacht, als hij slaapt, als hij wakker is, ontkiemt en groeit het zaad; hoe, dat weet hij niet. Uit eigen beweging brengt het land eerst de scheut voort, dan de aar, dan het volle graan in de aar. En als het gewas klaar is, verliest hij geen tijd: hij begint te oogsten, want de oogst is gekomen.

Hij zei ook: 'Hoe kunnen we zeggen dat het koninkrijk van God is? Welke gelijkenis kunnen we ervoor vinden? Het is als een mosterdzaadje dat op het moment dat het in de grond wordt gezaaid het kleinste is van alle zaadjes op aarde; maar als het eenmaal gezaaid is, groeit het uit tot de grootste struik van allemaal en steekt het grote takken uit, zodat de vogels van de lucht in zijn schaduw kunnen schuilen.'

Aan de hand van vele gelijkenissen sprak hij tot hen, voor zover zij in staat waren het te begrijpen. Hij sprak alleen in gelijkenissen tot hen, maar legde alles uit aan zijn discipelen als zij alleen waren.

Reflectie op het kunstwerk op straat

In onze evangelielezing van vandaag heeft Jezus het over het Koninkrijk van God. Het beeld dat hij gebruikt is dat van een mosterdzaadje. Een mosterdzaadje is, zegt hij, het kleinste van alle zaadjes, en toch kan het, als het groeit, een grote en uitbundige plant worden. Wij zijn als het kleine mosterdzaadje. We zien onszelf misschien als klein, onbeduidend en niet in staat om een verschil te maken, en toch geeft Jezus ons vandaag een boost door te zeggen dat ook wij een verschil kunnen maken in onze wereld. Onze kleinste inspanningen kunnen groeien en overvloedige vruchten voortbrengen.

Dit groeiproces kan alleen beginnen door eerst te waarderen wat we al hebben. Om het mosterdzaadje te laten groeien, moeten we ons eerst realiseren dat we allemaal een mosterdzaadje hebben gekregen! Nu we aan het eind van januari zijn, komt het einde in zicht van mensen nog steeds een 'gelukkig nieuwjaar' wensen. Het kunstwerk zet ons aan om precies te doen waar we het over hebben gehad: waarderen wat we al hebben.

De tekst in het kunstwerk spreekt voor zich. De evangelielezing spreekt ook voor zich. Onze kunstenaar, Mr. Brainwash, werd in 1966 geboren als Thierry Guetta in Garges-lès-Gonesse, Frankrijk. Voordat hij de kunstwereld inging, werkte hij in de mode-industrie en runde hij een vintage kledingwinkel. Guetta's intrede in de wereld van de straatkunst werd vergemakkelijkt door zijn neef, de straatkunstenaar Invader. Mr Brainwash was ook te zien in de documentaire "Exit Through the Gift Shop", geregisseerd door Banksy. In deze film is de transformatie van Mr. Brainwash tot een prominente straatartiest prominent te zien.

Deel deze evangelielezing

Vond je deze evangelielezing en kunstoverdenking leuk?

Neem deel aan de discussie over dit kunstwerk & Evangelielezing

Subscribe
Notify of
59 Opmerkingen
Inline Feedbacks
View all comments
Clare Kent
Lid
Clare Kent
5 maanden geleden

Ik kon vanmorgen naar de mis en de priester gaf een uitstekende preek over deze lezing; voor zover ik me kan herinneren parafraseerde hij dat God ons voorziet van alle voeding die nodig is om zijn koninkrijk te laten bloeien, om zijn Woord te verspreiden. Die eerste discipelen wisten niet hoe het zich over de hele wereld zou verspreiden. Net zoals de natuur de aarde en de regen geeft om een zaadje te laten groeien tot het een boom wordt, zo zal zijn Woord, dat in onze ziel is ingeplant, groeien en vrucht voortbrengen.

Chazbo M
Lid
Chazbo M
5 maanden geleden

Ik ben zo blij dat ik weer commentaar kan geven op CA. De rancune die verscheen lijkt te zijn weggelopen in de eeuwige poel van verwarring (Wat!!? Wat dan ook...)

Ik vraag me af waar Rya is?

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

🌈

Mark Crain
Lid
Mark Crain
5 maanden geleden

Ik schaam me om te zeggen dat ik dit deel van de gelijkenis niet begrijp: "En als het gewas klaar is, verliest hij geen tijd: hij begint te oogsten omdat de oogst is gekomen."

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Mark Crain

Hoi Mark! De gelijkenis van het zaad dat vanzelf groeit (26,29) laat de kracht van het Koninkrijk zien: Jezus zaait het met zijn evangeliserende actie en God opent het op een verborgen en paradoxale manier. Deze overtuiging wordt toegevoegd aan een andere: het Koninkrijk zal zijn volheid bereiken (29).
Zowel het initiatief als de vervulling van het Koninkrijk zijn in handen van die "mens" (26,29). Concrete realisatie gaat echter door elke persoon heen die groeit en vrucht draagt (27-28). Het is een realisatie die wordt gegeven in een proces

Mark Crain
Lid
Mark Crain
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Hallo Elvira. Gracias por tomarse el tiempo para ayudarme a comprender el significado.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden

Het lijkt erop dat de mensen toen hongerig waren naar Jezus' woorden. Er was niemand anders zoals Hij, vermoed ik, en velen waren er uit nieuwsgierigheid. Het is de menselijke natuur om een menigte te zien en nieuwsgierig te zijn naar wat die mensen aan het doen zijn.

Ik herinner me dat ik in Parijs was en dat er een stoet mensen met spandoeken door de straten liep. Het was heel rustig en kleinschalig, maar we begrepen niet waar het protest over ging. Het leek echter erg Frans en dus deden we mee totdat het eindigde met iemand op een dias die een toespraak hield. We hadden geen idee waar het over ging. Voor ons leek het een beetje leuk.

Als kinderen marcheerden we achter spandoeken, vaak met een fanfare voorop, en het was spannend. Deze marsen waren soms religieus, soms seculier, soms politiek. Ze waren een spektakel, een evenement. We zien deze dingen nu nog maar zelden en dat vind ik erg jammer - in ieder geval buiten Londen.

Met gelijkenissen als deze sprak hij het Woord tot hen, voor zover zij in staat waren het te begrijpen.' Jezus ontmoette mensen op hun niveau. Hij paste de stijl en de vorm van Zijn spreken aan aan Zijn luisteraars, want het was duidelijk dat Hij op een andere manier tot de discipelen sprak.

Hoe communiceren we met Hem? Ik vermoed dat we onze taal ook aanpassen als we bidden, vaak vanuit een plaats van verdriet of nood, uit naastenliefde voor anderen, uit frustratie over de wereld, uit verwondering over Gods schepping. Elke dag zit vol mogelijkheden als we die wandeling met Hem maken. Wat een geschenk is taal!

Marie Alice Vandevelde
Lid
Marie Alice Vandevelde
5 maanden geleden

Straatkunst, dicht bij iedereen, zet je aan het denken!
Een beetje mosterdzaad?

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden

¿mosterdzaad?

Chazbo M
Lid
Chazbo M
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Mosterdzaad!

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Aaaaah, claro. Bedankt 😀

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien
5 maanden geleden

Ik hou van het gevoel, maar niet van het kunstwerk.
Maar tevreden zijn met wat je hebt is zeker de sleutel tot ieders geluk. Als je daarbovenop nog geloof hebt, ben je natuurlijk gezegend met je huis op een rots.

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden

Straatschilderingen en de parabels van Jezus zijn gemakkelijk te begrijpen. De religieuze taal van die tijd was het monopolie van de priesterlijke en aristocratische klasse, het was een onbegrijpelijke taal, die de meest nederige mensen van God verwijderde omdat ze het niet begrepen. Jezus gebruikt voorbeelden uit het dagelijks leven, met alledaagse personages, eenvoudige verhalen..., iedereen begreep het. Het was ook een bijzondere manier om aan te geven dat God er niet voor enkelen is. God is voor iedereen.
Wat is de huidige taal van de Kerk? Is het voor iedereen?

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Goede vraag Elvira. Je kunt daar verschillende antwoorden op krijgen, afhankelijk van wie er luistert. Voor mij wordt er in de kerk Engels gesproken, maar de 'boodschap' lijkt vaak niet in mijn taal te zijn.

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Ik denk dat ik je begrijp: soms als ik "de boodschap" hoor, begrijp ik de getuigenis niet die wil overbrengen

Chazbo M
Lid
Chazbo M
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Elvira - je laatste vraag is zeer relevant.
Sommige evangelicals zouden zeggen dat gevestigde kerken te veel bagage in de weg leggen van Jezus' boodschap.....Het is gewoon jij en God zonder tussenpersonen. Persoonlijk ga ik daar niet in mee omdat ik een klant ben voor de sacramenten.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Een klant voor de sacramenten! Ik hou van deze Chazbo.

Chazbo M
Lid
Chazbo M
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Lol!

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik vind het goed wat je zegt. Heel goed uitgelegd katholieke doctrine: onze relatie met God is door middel van de sacramenten. Ze betekenen wat ze geven en geven wat ze betekenen, en zo gaan we door ons leven om ze op het juiste moment te ontvangen, vanaf het moment dat we uit God gaan tot het moment dat we tot Hem terugkeren.

Mark Crain
Lid
Mark Crain
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Chazbo, je bent goed op dreef en bijzonder welbespraakt deze ochtend. Vrede.

Chazbo M
Lid
Chazbo M
5 maanden geleden
Antwoord op  Mark Crain

Bedankt Mark

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik ben het met je eens Mark!

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Geweldige uitdrukking - ben je ook een 'vaste klant' voor de biecht? Af en toe wel, maar ik ken bijna niemand anders die tegenwoordig gaat.

Chazbo M
Lid
Chazbo M
5 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Van tijd tot tijd. Je hebt gelijk Patricia. Vroeger gingen mensen altijd, maar nu misschien twee keer per jaar...?

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Dit is echt een goed punt Elvira - ik heb het gevoel dat er een ongelijkheid in de kerk is waarin communicatie gewoon moeilijk effectief kan zijn. Ja, we hebben onze tekens en symbolen nodig, onze rituelen en onze feesten, maar we moeten ook met elkaar kunnen praten! Ik vind dat de taal die ik gebruik met medeparochianen heel anders is dan de taal die de geestelijken met ons gebruiken, en zo zou het niet moeten zijn. We bewandelen allemaal hetzelfde pad en het wordt erg frustrerend als je het gevoel hebt dat je je taalgebruik moet aanpassen aan wie je aanspreekt. Het wordt frustrerend en afstotend. Ik vind dit vooral in de biecht/verzoening en het is een van de redenen waarom ik er moeite mee heb om meer dan twee keer of zelfs maar één keer per jaar te gaan. Hoe komen we hier overheen? Ik herinner me de tijd dat priesters bij je thuis aanklopten en je een praatje maakte en luchtige gesprekken voerde. Waarom gebeurt dat nu niet meer? Wat kunnen we doen om dit te veranderen? Ik zit vol vragen vandaag!

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Zoals de meeste professionals zitten ze waarschijnlijk aan hun computer gekluisterd en zijn ze waarschijnlijk ondergesneeuwd door bureaucratie...

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Ja, misschien heb je gelijk, maar een paar vriendelijke woorden na de mis zouden niet misstaan!

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Ja, absoluut noodzakelijk, iets minder zou gewoon slechte manieren zijn.

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Ik ben het met je eens. Het is heel goed om vragen te stellen. Ik hoop dat de conclusies van de synode die kant op gaan...

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Ik hoop het, hoewel het proces lijkt te zijn gekaapt door bepaalde opportunisten in de kerk die denk ik hebben geprofiteerd van de aanvankelijke openheid en intentie van Franciscus. Ik hoop dat ik het mis heb en dat de Heilige Geest ons erdoorheen leidt.

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Veni creator spiritu, mentes tourum visita ...🕊🙏

Clare Kent
Lid
Clare Kent
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Dit gebeurt echt; ik heb met een aantal priesters gebiecht en het was als een echt warm en vriendelijk gesprek in alledaagse taal. Sommige priesters zijn strenger en maakten me aanvankelijk nerveus; ik merk echter dat als ik tegen mezelf zeg dat ik rechtstreeks met Jezus ga praten, dat de priester voor Hem invalt, het veel gemakkelijker is, heerlijk eigenlijk en ik praat gewoon op een normale manier alsof ik tegen Jezus zelf praat, vertel hem alles waar ik spijt van heb, mijn angsten, zorgen, en het is zo verfrissend, zo mooi dat ik gewoon weer door wil gaan!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Clare Kent

Dank je Clare - ik hoop dat ik over deze hindernis heen kom van wat de priester misschien verwacht in tegenstelling tot wat ik lever. Ik vond de ouderwetse manier beter dan de intimiderende face-to-face - die leidt me te veel af!

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Je maakt een goed punt SFG en wat je benadrukt resulteert in barrières, barrières...
Uw frequentie bij het sacrament van verzoening is hoger dan die van de meeste mensen die ik spreek!
We hadden vroeger een priester met wie je vrij openhartig kon zijn - hij was een goede biechtvader en ik ging altijd oog in oog met hem staan (niet gescreend)
Met andere geestelijken kan ik niet op hun golflengte komen (of zij op de mijne!).

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Ik dacht het niet, Elvira. Ik kan de 'Heilige Joe'-spraak, zoals die in sommige evangelische kringen wordt gebezigd, niet uitstaan. Ik hou van de taal van de liturgie en de betere Bijbelvertalingen, waar de ritmes van onze geweldige Engelse taal ons helpen om de woorden te onthouden. Dat moet toch ook voor andere talen gelden?
Maar voor alledaags gebruik moeten we normaal met elkaar praten en geen obscure zinnen gebruiken die alleen bekend zijn bij kerkvrienden, die voor buitenstaanders afschrikwekkend kunnen zijn en ons laten klinken alsof we in een heilige club zitten. Als we dat zijn, moet het er een zijn die permanent open en toegankelijk is voor iedereen.

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Sorry Noelle, ik begrijp het eerste deel van je commentaar niet. Ayyy, ik moet mijn Engels verbeteren!

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Sorry, welk stukje, Elvira? Als het Holy Joe is, verwijst het naar mensen die praten alsof ze veel beter zijn dan de rest van ons en die taal gebruiken die exclusief is voor hun kerk of kliek. Je Engels is heel erg goed, beter dan mijn Spaans. Ik begrijp het redelijk, maar het schrijven is niet briljant!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Nee, we moeten meer geduld hebben! Je spreekt vanuit je hart Elvira, en dat is duidelijk genoeg.

George K
George K
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Ik weet niet zeker hoeveel zin dit heeft. Ik geloof dat God me ontmoet waar ik ben. Ik geloof dat God perfect is. Dat ben ik niet. Daarom moet ik God ontmoeten (ontvangen) waar ik ben. In mijn relatie met God heb ik veel schuttingtaal gebruikt omdat ik boos was op het leven of op mezelf en ik bad echt vanuit mijn hart. Ik geloof dat God me hoorde en begreep. Rituelen kunnen goed zijn om God te prijzen, maar openstaan voor God over mijn leven is hoe ik een relatie met God heb. Ik prijs God niet vaak; ik dank God wel vaak en ik denk dat ik een goede relatie met God heb.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Ik heb me altijd verbaasd over deze nadruk op lof. Jarenlang begreep ik het concept helemaal niet. Nu wel! God houdt ervan dat we Hem prijzen en dat moeten we vaak doen.

George K
George K
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Op dit punt in mijn leven ben ik me er niet van bewust hoe het prijzen van God mijn relatie met God verbetert. Ik heb wel een nauwere relatie met God als ik God dank voor Gods gaven, als ik God aan het werk zie in mijn leven en als ik bewust probeer Gods wil te doen.

Soms denk ik dat God geen ego heeft; dat God alleen maar bezig is met geven, niet met krijgen, een beetje zoals een rozenstruik. Een rozenstruik straalt schoonheid en geur uit; een rozenstruik geeft er niet om of ik zijn offer ontvang of niet. Een rozenstruik doet gewoon wat hij doet zonder er iets voor terug te verwachten. Ik denk dat God zoiets is. Ik ben een werk in uitvoering, God is nog niet klaar met mij, ik probeer wel open te staan.

Hoe weet je dat God ervan houdt dat we God prijzen? Voor zover ik weet, heeft Jezus ons nooit gezegd Hem te loven. Wat Jezus wel heeft gezegd is: "Neem je kruis op en volg mij". Ik geloof dat dat kruis onvoorwaardelijke liefde is. Waarom is dankbaarheid niet genoeg? Misschien is het mijn fout dat mijn dankbaarheid oprecht is en mijn lofprijzing niet. Zoals je kunt zien, ligt mijn prioriteit bij mijn persoonlijke relatie met God.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Interessant George - natuurlijk is dankbaarheid belangrijk voor het gebed en helpt het die relatie. Het is moeilijk voor mij om te beseffen wanneer ik het verschil voelde, zeker in de mis begreep ik bijvoorbeeld het Gloria niet. Nu weet ik hoe prachtig het is. Ik voel me hierin één met de engelen!
Je rozenstruik-analogie is mooi, maar God is een persoon (althans voor mij), een liefhebbende Vader. Het heeft me enorm geholpen om minstens één keer per dag, en vaak vaker, tegen Hem te zeggen dat ik van Hem houd om wie Hij is. We zijn allemaal werk in uitvoering, ik denk dat ik weet dat Hij lof wil omdat ik dat voel in mijn ziel. God loven is een eeuwenoude praktijk die teruggaat tot het OT.

We maken allemaal onze eigen reis.

Ik laat je alleen deze woorden uit de mis na:

'En zo ook met Engelen en Aartsengelen,
met Tronen en Heerschappijen,
en met alle heerscharen en machten van de hemel,
zingen we de lofzang van uw glorie,
zonder einde roepen we:

Heilig, heilig, heilig God der heerscharen.
Hemel en aarde zijn vol van uw glorie.
Hosanna in de hemel.
Gezegend is hij die komt in de naam van de Heer.
Hosanna in de hemel.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Helemaal met je eens George.
God heeft alleen lief, net zoals de zon alleen schijnt.
Als we ons afsnijden of onder een rots klimmen (zonne-analogie) - dat is onze keuze. Maar we veranderen Hem niet.
Ik vind het altijd dwaas om mensen te horen suggereren dat we God op de een of andere manier 'van streek' kunnen maken, alsof Hij een emotioneel wezen is dat overgeleverd is aan gevoelens.
Nee. Hij houdt van ons en wij accepteren die liefde door Hem te volgen of we verwerpen die liefde.
Je klinkt alsof je een geweldige relatie met Hem hebt 😁 dus dat hoeft niet geanalyseerd te worden!
Net als jij wil ik gewoon blijven volgen.

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Dat is een heel interessant onderscheid, George, God danken in tegenstelling tot Hem prijzen. Ik weet niet zeker waar de twee uit elkaar lopen, maar ik realiseer me dat ik meer dank dan loof, misschien omdat ik denk dat God niet teveel woorden nodig heeft die Zijn postvak vullen...

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Nee Noelle- denken is de oneindige mogelijkheden van Gods liefde niet begrijpen!

George K
George K
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Ik ben net thuisgekomen na een kop koffie (warme chocolademelk voor mij) met een paar vrienden. Na wat discussie hebben we besloten dat God danken een vorm van lofprijzing is. Veel ophef over niets?

Ik kan veel beter communiceren in gesprekken van vlees tot vlees dan op het internet.

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Natuurlijk is het makkelijker om elkaar van aangezicht tot aangezicht te begrijpen.
Wat een heerlijke chocolade! 🤤

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Ik ben het ermee eens dat God danken een vorm van lofprijzing is. Koffie/warme chocolademelk en een praatje met vrienden, twee van de grote geneugten van het leven.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Zoals gebruikelijk is het een tweerichtingsproces. Mensen moeten werken om tot enig begrip te komen van wat in liturgisch taalgebruik obscuur of 'afstandelijk' lijkt, tegelijkertijd moeten we mensen ontmoeten waar ze zijn en als we daarin falen, hebben we als christenen gefaald. Dit gebeurt ook niet alleen in evangelische kringen. Taal moet een hulpmiddel zijn voor communicatie en geen barrière om je achter te verschuilen. Is dit niet waar Vaticanum II over ging?

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

100% Noelle 😁

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden

Ik dacht altijd dat de gelijkenis van het mosterdzaadje komisch overdreven was, maar nee - het snelgroeiende mosterdzaadje kan, afhankelijk van de soort en het klimaat, een boom worden van ongeveer 2 meter hoog. Zoals elk zaadje kunnen we het planten en verzorgen, maar de groei is van de Heer, dat wonder waar elke tuinier en boer voortdurend getuige van is en waar iedereen van profiteert. Pater Patrick suggereert dat we mosterdzaadjes zijn, dus als we gezaaid moeten worden, moeten we er dan niet voor zorgen dat we 'goed' zaad zijn!
Het woord mosterd komt uit het Latijn: 'mustum ardens', wat vrij vertaald 'brandende wijn' betekent!!! Ik herinner me nog de schok van mijn eerste kennismaking met Engelse mosterd!
Jezus kende de natuur, het is jammer dat wereldwijd delen van de samenleving zich grotendeels niet bewust lijken te zijn van hoe belangrijk de natuur is. Het is niet alleen jammer, het is ook gevaarlijk, omdat het betekent dat we niet beseffen dat wat we in de natuur hebben afhankelijk is van onze juiste behandeling, zodat het kan floreren en ons kan blijven voeden.... Ik kan beter stoppen voordat mijn stokpaardje met me wegloopt....

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Lieve Noelle, leerzaam en optimistisch je bericht nu in de ochtend.
De amandelbomen staan hier al in bloei .... Hoewel het januari is!!!!

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Goedemorgen, Elvira. Oh, wat mooi. De bomen geplant voor de Marokkaanse prinses, die de sneeuw van het Hoge Atlasgebergte miste!
Je hebt ook jacarandabomen in het zuiden met hun prachtige paarse bloemen. Een groet.

Last edited 5 months ago by Jeanne M
Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Jeanne M

Prachtig Córdoba! Medina Azahara ..., we gaan er vaak heen, de archeologische opgravingen zijn ver gevorderd.
Ik heb niet veel verstand van bomen, maar jacaranda's zijn spectaculair in een groot deel van andalusië en de Middellandse Zeekust.
Ik denk dat ze uit Zuid-Amerika komen. Toen ik ze in Australië en Nieuw-Zeeland zag, was dat echt een verrassing.

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  Elvira

Fijn dat je de jacaranda kent! Ze komen ook voor in Zuid-Afrika.

Chazbo M
Lid
Chazbo M
5 maanden geleden

"Je bent wat je doet, niet wat je zegt dat je zult doen". Carl Jung. Heel wijs, niet specifiek christelijk, maar gemakkelijk toe te passen op het christelijke leven. Hoe vaak ontmoeten we mensen die iets buitengewoons gaan doen of bereiken, maar op dit moment helemaal niet veel doen?
Leef in de dag en leef die dag goed.

Elvira
Lid
Elvira
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

👏🏻👍🏻 Carpe diem

Jeanne M
Lid
Jeanne M
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Proberen: heb prei gegraven, wat gesnoeid, zit nu in de zon, wacht tot het brood is gerezen en praat met CA - dat vraagt om koffie!

Mike Baird
Lid
Mike Baird
5 maanden geleden

Het christelijke leven is als leven in een land van achter naar voren. Klein is krachtig. Minder is meer. De zwakken krijgen de voorkeur. Ik word minder om groter te worden. Leiders zijn dienaren. Kinderen gaan het koninkrijk eerder binnen dan volwassenen. Geen wonder dat onze bekeringen Copernicaans zijn en geen wonder dat ze zo bevrijdend zijn.

Heiligen Timoteüs en Titus, bid alstublieft voor ons.

Lezingen bij Marcus 4:26-34

29 januari 2022

Markus 4:35-41

Zelfs de wind en de zee gehoorzamen hem

28 januari 2021

Markus 4:21-25

Feest van de heilige Thomas van Aquino

31 januari 2020

Markus 4:26-34

Het koninkrijk van God is een mosterdzaadje dat groeit

26 januari 2023

Markus 4:21-25

Je zet toch wel een lamp op de kandelaar?

Word lid van onze gemeenschap

Naast het ontvangen van onze dagelijkse lezing van het Evangelie en kunst reflectie, kunt u zich aanmelden voor een gratis lidmaatschap: 

De missie van Christian Art is om dagelijks een lezing uit het Evangelie aan te bieden in combinatie met een gerelateerd kunstwerk en een korte reflectie. Ons doel is om mensen te helpen dichter bij God te komen door de prachtige combinatie van kunst en het christelijk geloof.

MET ONS IN CONTACT KOMEN

Sluit je aan bij meer dan 70.000 mensen die dagelijks onze Evangelielezing en Kunstreflectie ontvangen

Ga naar de inhoud