Vismagie,
Geschilderd door Paul Klee (1879 - 1940) ,
Geschilderd in 1925,
Olieverf en aquarel op doek op paneel
© Philadelphia Museum of Art

Vismagie,
Geschilderd door Paul Klee (1879 - 1940) ,
Geschilderd in 1925,
Olieverf en aquarel op doek op paneel
© Philadelphia Museum of Art

Evangelie van 9 oktober 2023

De vissers verzamelen de goede vissen en gooien de onbruikbare weg

Mattheüs 13:47-52

Jezus zei tegen de menigte: 'Het koninkrijk van de hemel is als een sleepnet dat in zee wordt geworpen en van alles en nog wat binnenhaalt. Als het vol is, halen de vissers het aan land; dan, zittend, Ze verzamelen de goede in een mand en gooien de onbruikbare weg. Zo zal het aan het einde der tijden zijn: de engelen zullen verschijnen en de goddelozen scheiden van de rechtvaardigen om hen in de vurige oven te werpen, waar geween en tandengeknars zal zijn.

"Hebben jullie dit allemaal begrepen? Zij zeiden: 'Ja.' En hij zeide tot hen: Welaan dan, iedere schriftgeleerde, die een discipel wordt van het Koninkrijk der hemelen, is als een huisvader, die uit zijn voorraadkamer nieuwe en oude dingen te voorschijn brengt.'

Reflectie op het schilderij

Onze evangelielezing van vandaag gaat over vissers die de goede vissen verzamelen en de onbruikbare vissen weggooien. De rivieren, meren en zeeën zitten inderdaad vol met verschillende soorten vis. De lezing van vandaag vertelt ons dat het feit dat iemand blootgesteld is aan christelijke leerstellingen, geen garantie is dat zijn of haar ziel gered is. Het is mogelijk om "in het net" van het Koninkrijk te zitten en toch als "slecht" te worden afgewezen omdat je het niet echt begrijpt. Het klinkt misschien een beetje hard, maar uiteindelijk is het een uitnodiging voor ons allemaal om onszelf volledig aan God te geven en ons niet in te houden.

Iemand heeft me ooit uitgelegd dat als we een nieuwe telefoon kopen, deze niet goed gebruikt kan worden als er nog een beschermfolie overheen zit. De telefoon zal nooit optimaal gebruikt kunnen worden, tenzij de beschermfolie verwijderd wordt. Zo is het ook met ons geloofsleven: we kunnen geen film, geen barrière tussen ons en God plaatsen, omdat we anders nooit ons volledige potentieel zullen bereiken.

Het schilderij Fish Magic van Paul Klee laat een vijver met vissen zien. Verschillende kleuren, verschillende maten, verschillende soorten, verschillende zwemrichtingen, sommige goede vissen, sommige slechte vissen. Het is een interessant schilderij waarin het aquatische, het hemelse en het aardse door elkaar lopen. De schildertechniek was erg vernieuwend voor 1925. Een delicaat zwart oppervlak bedekt een onderlaag van kleuren, die de kunstenaar onthulde door in de zwarte verf te krassen en ontwerpen te krabbelen. In het midden van het schilderij is een vierkant van mousseline op het doek geplakt. Deze toevoeging van textiel op het schilderdoek is iets dat later door andere kunstenaars in de hedendaagse kunst zou worden opgepikt.

Deel deze evangelielezing

Vond je deze evangelielezing en kunstoverdenking leuk?

Neem deel aan de discussie over dit kunstwerk & Evangelielezing

Subscribe
Notify of
46 Opmerkingen
Inline Feedbacks
View all comments
Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden

Kunnen mensen mij adviseren hoe ik moet omgaan met een eenzame dakloze man die naar onze kerk komt? Hij is een complete fantast en praat over grote rijkdom die hij in een vreemd land heeft opgespaard. Hij blijft rondhangen na de mis en ik heb hem een paar keer mee naar huis gevraagd voor een kop koffie (kunnen we de koffie vervangen door een gin-tonic alsjeblieft!?). Hoe vaak en hoe vaak moet ik deze zachtaardige, onschuldige man terugvragen na de mis?

Andy Bocanegra
Lid
Andy Bocanegra(@bogie29)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik denk dat het het eenvoudigst is om hem te laten weten dat hij altijd welkom is om op je uitnodiging in te gaan. Het is uiteindelijk aan hem of hij erop in wil gaan.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Andy Bocanegra

Andy - Ik heb hem niet openlijk uitgenodigd, hoewel hij dat wel leuk zou vinden. Mijn zorg was hoe vaak ik het hem moest vragen. Hij zag er gisteren echt verloren uit. Hoe dan ook, er is geen gemakkelijk antwoord.
Je hebt gelijk Patricia, zo geef je aan dat de uitnodiging voorbij is!

Will Howard
Lid
Will Howard(@fr-will)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

"Ik kan niet worden begrepen in het hier en nu, want mijn woonplaats is net zo goed tussen de doden als de nog ongeborenen. Iets dichter bij het hart van de schepping dan gewoonlijk, maar nog steeds niet dicht genoeg." (Klee's grafschrift op zijn graf).

Ahhh Chazbo, ook ik ben onlangs een "br. Christopher" van de laatste tijd - gisteravond bij het verlaten van de kroeg.

Tenminste, dat is hoe ik naar dit soort mensen verwijs die de Heer op ons pad brengt, die zo gefranjerd lijken in de 'vijver' van het Koninkrijk - om het perspectief van pater P. aan te halen; en weet je, ze hebben zo'n verlangen naar zijn 'Levend Water'. In mijn lange zwarte habijt met capuchon nam Cody, alleen zittend op een hoge kruk aan het eind van de bar, terwijl ik mijn rekening betaalde, contact met me op: "Ohhhhh ... ik ben ook katholiek ... of was dat". In ons zeer geanimeerde gesprek dat volgde, was het duidelijk dat zijn leven hem, nog op vrij jonge leeftijd, echt had overvallen: naar de dood en terug, "...NOT YOUR TIME YET" vertelde hij over een hemelse stem die over hem heen klonk na een fataal auto-ongeluk. En zeker, zulke 'relativeringen' neigen altijd naar de "fantasistische" kant van de zaak (grijns).

"Het koninkrijk van de hemel ... dat brengt een buit van allerlei aard binnen."

Inderdaad, deze 'broeders' zijn - net als de genialiteit van Paul Klee - geenszins 'gemakkelijk te vatten'. Deze jongeman die me gisteravond 'de hand reikte', voelde zich aangetrokken tot iets in mij. Was het mijn starende/excentrieke zichtbaarheid als priester? En meer in het bijzonder, was het de nabijheid van de "Mis" die mijn kleding verraadde - zoals je met je vriend in verband brengt? Het was iets, iets dat ervoor zorgde dat hij zo vrijmoedig was om mij toe te staan hem met het evangelie te confronteren (we waren allebei een beetje aangeschoten en het was een heerlijke uitwisseling!)

Is dat Cody, linksonder met de puntige zotshoed, die ons aanstaart vanaf Klee's schilderij? ... of ben ik het? Wat een menagerie: deze 'magie van het koninkrijk'. Ohhh, als onze 'tempels van aanbidding' zulke br. Christophers des te dieper in ons hart, zonder angst, overgeven aan de engelenbezoeken - die ze meer dan waarschijnlijk bijwonen' (grijns). En... in deze 'vijver' waarin ook wij zwemmen, trekken de engelen ons niet mee met/door zulke vreemde stromingen? Dat ben ik, hoop ik, zwaaiend van rechtsonder op het paneel: 'hallo Heer... ik ben hier'.

Klee maakte 50 tekeningen van Angles in de laatste maanden van zijn terminale - pijnlijke - ziekte. Ze zijn echt een wonder om te zien.
Hmmmm, als hij je eenmaal een beetje meer vertrouwt, hoop ik dat je vriend die koffie met je aanneemt.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Will Howard

Misverstand - hij gaat altijd in op mijn aanbiedingen. En wil meer.
Je opmerkingen zijn heel goed Vader - alle vissen in het schilderij van Paul Klee. Net als de verdwaalde mensen die aanspoelen op de stranden van de wereld.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Wat je doet klinkt echt goed Chazbo, omdat je duidelijk zijn vriend bent.
Ik denk echter dat ik hem eerder zou meenemen voor een kopje koffie en een praatje bij een Costa of iets dergelijks dan bij jou thuis, omdat je dan een manier moet vinden om hem weg te krijgen...
Hij mag dan voorzichtig zijn, maar hij heeft nog steeds problemen - ik vraag me af welke andere steun hij krijgt?
Als Vincentiaan begrijpen we dat we een verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van de behoeftigen, maar we kunnen niet verantwoordelijk zijn voor hen.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Andere mensen hebben hem onder hun hoede genomen, waaronder de PP die een plek voor hem vond om te wonen.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik denk dat het soms goed is om te vragen - wat kan hij voor mij doen, in plaats van wat kan ik voor hem doen? Heel vaak moeten we mensen gewoon erkennen als broeders en zusters die elkaar naar huis begeleiden, hoe ongebruikelijk de weg ook is die we bewandelen.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Je hebt gelijk. Deze kerel is een aristocratische Zweed (althans, dat zegt hij) en bekeerde zich tot het katholieke geloof toen hij jong was. Best interessant op een bepaalde manier.
Ik neem hem zondag terug voor een G&T!!!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik denk dat alleen al het praten met hem een grote hulp is. We hebben ook een dakloze man die voor onze kerk kampeert. Hij weigert alle hulp en komt en gaat. We weten niet waarom hij ons lijkt te hebben geadopteerd, maar we geven hem zijn ruimte.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
4 maanden geleden

"Heb je dit allemaal begrepen?"
" Ja," zeiden ze.
Hmm... Jullie weten allemaal hoe ik over die uitwisseling denk... omdat we ook knikken in overeenstemming met elke passage die ons elke dag wordt voorgeschoteld. Ja...juist...
Ik zat gisteren in de mis en dacht eraan hoe moe ik was van mijn pogingen om een weg in het geloof te vinden. "Ik geloof - vergeef mijn ongeloof".
Prachtig schilderij vandaag.
Een tijdje geleden heb ik een (andere) cursus gevolgd over de invloed van Jeroen Bosch op moderne kunstenaars. Paul Klee was er een van - en dat viel me meteen op in dit prachtige schilderij.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Nu je het zegt Patricia - ja, nogal een Bosch invloed hier.
Heb je de slaapkamer van Filips II in het Escorial gezien? Heel klein en uitkijkend op het altaar met Bosch' 'Tuin der lusten' als gezelschap.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Stark, erg Spaans.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Interessant, zijn het de onsamenhangende, nogal surrealistische figuren?

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
4 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Vissen, bloemen, bollen en driehoeken zijn wat mij opviel. Om nog maar te zwijgen van de vreemde hangende 'kooi
Ik vind het echt leuk.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Waar gaat het allemaal om?

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

😁 Dat vraag ik me de hele tijd af - en niet alleen over het schilderij....

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

✅️

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Ja!

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden

Hoe we ons verleden met ons meedragen, zelfs vanaf onze vroegste jeugd. Ik ging pas naar school toen ik bijna 7 jaar oud was, omdat we in het buitenland woonden en daarna in een afgelegen Engels dorp. Ik was enig kind, dacht ik, mijn vader werkte in Afrika en mijn metgezellen waren een kat, een hond en een grote tuin - ik was wild! Ik leerde al heel vroeg lezen, maar toen ik op school kwam, kon ik er niet tegen dat me werd verteld wat ik moest doen, en wat wiskunde betreft, wat had dat voor zin!
Al snel leerde ik bang te zijn voor autoriteit en was ik verbijsterd over het schoolregime, omdat ik gewend was in bomen te klimmen in plaats van "spelletjes" te doen. Ik leerde dat ik ontoereikend was en heb nog steeds de angst dat ik nooit goed genoeg zal zijn om een "oordeel" te vellen. Ik leef dus mee met Zeffi en met iedereen die de harde woorden van Jezus gewoon hard vindt. Ik ben niet zonder hoop, maar wel snel ontmoedigd.... belijdenis over.
Trouwens, ik vind de Klee mooi, prachtige kleuren, maar tegelijkertijd een beetje verontrustend, met zijn donkere achtergrond en de vislijn die verbonden is met een klok. Gaan de vissen vrolijk door met hun leven, terwijl de klok tikt, en hun einde nabij is, wanneer de "selectie" zal beginnen.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
4 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Je bericht van vandaag heeft me veel vreugde gebracht Noelle, medereiziger op deze weg.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Goed om een medereiziger te hebben, Patricia. 🌻

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Noelle - Je hebt je ziel blootgelegd en dat kan je een naakt gevoel geven.
Leven in een leuk klein Engels dorpje in een stabiel land als het onze zou weinig ruimte overlaten om je bezig te houden met alle moeilijke dingen in deze wereld. Ik zou denken.
Ik herinner me dat ik ooit in een pub was in een zeer welvarend forensendorp in Surrey, waar een dominee probeerde de waard en de klanten te betrekken in een gesprek over spirituele zaken. Hij had net zo goed Nederlands kunnen spreken (sorry Rya!). Hij was vol van de liefde van God en ik hoop dat hij ergens terechtkwam waar mensen hongerig waren naar zijn boodschap.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Dat vraag je je toch af? Hoe vaak gebeurt dit niet? Mensen kijken hun ogen uit en doen hun best om weg te komen. Soms gaat het niet zozeer om de boodschap, maar om wie hem brengt.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Toen we vandaag met onze bezoekers door onze stad trokken, konden we het niet helpen dat we een evangelische prediker op zijn zeepkist hoorden. Hij had een luide luidspreker en niemand ontkwam aan zijn verhaal. Zijn publiek bestond voornamelijk uit jonge mensen, ongeveer een dozijn zou ik zeggen. Ik weet niet zeker hoe geëngageerd ze waren met wat hij zei, maar ik herinner me dat ik dacht hoe sommige mensen misschien reageerden op zijn boodschap over Jezus binnenlaten. Als katholiek kon ik niet anders dan wensen dat we hem konden 'stelen'.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik vraag me inderdaad af of hij het stof van zijn voeten schudde toen hij wegging.... Buiten het zuidoosten is er veel achterstand in dorpen en op het platteland: armoede, huiselijk geweld, zelfmoord en nu dringen drugs zelfs door tot de kleinere steden. We hebben een groot daklozencentrum op ongeveer 11 ml afstand in onze dichtstbijzijnde "grote" stad. Ik begrijp wat je bedoelt met de koele ontvangst in rijke gebieden. Toen we als tieners op kerstavond in de pubs inzamelden voor het goede doel, waren het altijd de openbare bars die het gulst gaven. Daarna, tijdens de nachtmis, besteedden de kosters veel tijd aan het overeind houden van de rij dronkaards die zich tegen de achtermuur verzamelden en die maar al te graag aan de dienst wilden deelnemen, hoewel ze dat niet altijd konden. Beide dingen vond ik een grote getuigenis van wat we ongeveer zouden moeten zijn....

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden

Ik hou van de pure verbeeldingskracht die uit dit schilderij spreekt. Het spreekt voor mij over de schepping in al haar complexiteit en mysterie. Hier hebben we wat een troebele onderwaterwereld lijkt, maar hier is een klok, en bloemen, en een vreemde persoon met twee gezichten, aan de ene kant met een hart als mond! Er is hier ook wiskunde en geometrie, met de hoeken en vormen die getekend worden door de rechte lijnen en de cirkels. Natuurlijk is er ook de aanwezigheid van de vis. Het belang van de vis als christelijk symbool is hier onlangs besproken, en hier is hij weer. Rechtsonder, als we de vaas een halve cirkel draaien, zien we het wetenschappelijk/wiskundige symbool voor oneindigheid. Iemand wees me erop dat vissen dezelfde vorm hebben als dit symbool, alleen is de ene kant iets kleiner dan de andere. We zien dit duidelijk in het schilderij. Ik denk graag dat de staart van de vis onze kleine opvatting van oneindigheid is, en het grotere lichaam de tijdloze aard van God.

Wat kan ik vandaag uit mijn voorraadkast meenemen? Iets anders, ongewoons en onverwachts? Ik hoop het. Ik denk dat we altijd op zoek moeten gaan naar die nieuwigheid die God ons aanbiedt bij het aanbreken van elke dag. Zelfs als we denken dat het weer een gewone werkdag is, moeten we ons afvragen wat we anders kunnen brengen. Geef onszelf dat kleine duwtje in de rug.

Father Patrick wijst op die beschermende film waarmee we onszelf allemaal omringen. Toen ik onlangs met vrienden sprak, begon ik me te realiseren dat ik een zeepbel om mezelf heen begon te bouwen, zonder dat ik het wist natuurlijk, maar de plotselinge herkenning van mijn zeepbel ging samen met het besef dat mijn vrienden ook in hun eigen zeepbellen zaten. Het lijkt erop dat we allemaal die onzichtbare muren opbouwen en het gevaar is om te denken dat God ze om ons heen heeft gevormd!

Op welke manier kan ik vandaag die film afpellen en niet bang zijn voor de gevolgen? Ik moet het proberen, want het kan zijn dat juist die pijnlijke gevolgen me dichter bij het werk brengen dat Hij voor me in petto heeft.

Dank u wel, Vader Patrick!

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Bedankt, SfG

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Graag gedaan, Noelle. Tijdens mijn bezoek aan een nabijgelegen stad vandaag waren we in een drukke straat, net nadat de scholen uit waren. Een groep jongens probeerde een telefooncel uit de kabel te trekken (zonder succes, mag ik wel zeggen!) Toen we naderden vroeg ik ze rustig wat ze aan het doen waren. Het antwoord van één van hen was dat hij net zijn moeder had gebeld en dat ze niet had opgenomen, dus was hij boos. Ik juichte zijn snelle denken toe, maar geloofde hem geen moment. Ik zei hem toen dat hij zijn woede maar op iets anders moest afreageren.
We liepen toen verder maar merkten dat de jongens ook verder liepen.
Pas later realiseerde ik me dat ik mijn beschermende dekmantel even had laten schieten. Misschien gingen de jongens iets anders vernielen, maar ik denk dat mijn metgezellen onder de indruk waren van het feit dat ik niet langsliep. Ik denk graag dat ik de kinderen heb behoed voor echte problemen (camera's zijn tegenwoordig overal!) en ze hebben het in ieder geval gemerkt en zullen er misschien twee keer over nadenken om het nog eens te proberen.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Ik bewonder je moed, SfG - heeft het je verrast? We zouden allemaal de sprong moeten wagen in dit soort gevallen... er is een kritische massa nodig om effectief te zijn.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Wat spannend! Ik struikelde over de stoep en mijn portemonnee vloog in de lucht. Er waren een heleboel tieners die net uit school kwamen en ik dacht dat dat het einde was. Helemaal niet! Ze hielpen me overeind en gaven me mijn portemonnee terug....en ik had ze 'onbeschofte' jongens gevonden, zoals mijn zoon ze noemde.
Het was zo hartverwarmend 🥰

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Heel goed om te horen.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
4 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Als tijdelijke opmerking: bij elke telefoon die ik heb gehad, heb ik de beschermende schermhoes gehouden - inclusief mijn huidige 🙄

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Ik ook! Meer dan een metafoor!

Thimas@
Lid
Thimas@(@thimas)
4 maanden geleden

Ik vind dit schilderij echt heel mooi. Ik geloof dat het ongeveer tweeënhalve bij drie meter is, stel je dat eens voor aan een muur in je huis! Het Philadelphia kunstmuseum is prachtig als iemand ooit de kans krijgt om erheen te gaan.
Deze uitnodiging in het evangelie gaat natuurlijk gepaard met een ongezouten dreigement of op zijn minst een verklaring van wat er zou gebeuren als je de boodschap die Jezus verkondigde niet zou aannemen en ernaar zou handelen.
Ik denk dat hij niet echt kon zeggen dat het niet uitmaakt als je niet naar me luistert, je wordt toch vergeven, want hij had te maken met ons wispelturige mensen. We hebben de wortel en de stok nodig!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Thimas@

Wispelturig is een goed woord Thimas! Wij kiezen ook en ik was daar net zo schuldig aan als iedereen. Nu moet ik al deze tegenstrijdigheden accepteren die onlangs door anderen in de evangeliën zijn waargenomen. Het moet het fundament van mijn geloof worden.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden

Pas op voor iedereen die vandaag commentaar geeft als 'elke schriftgeleerde die een discipel van het koninkrijk van de hemel wordt, is als een huishouder die uit zijn voorraadkamer zowel oude als nieuwe dingen tevoorschijn haalt'.
Dus dat zou de oude tevreden jij zijn die in een comfortabele levensstijl zit in een comfortabel huis met een comfortabel inkomen en comfortabele vrienden.
Het lijkt erop dat we onszelf moeten blootstellen aan de wereld met al zijn rauwheid, lijden en nood en ons moeten bezighouden met de 'slechte dingen', dan zullen de 'goede dingen' ook zichtbaar worden. Met andere woorden, leef in de wereld en isoleer onszelf er niet van.
Ik schrijf dit als eerste voordat ik iets anders ga doen. Ik weet niet of het veel zin heeft.
Ik weet niet of Zeffi veel troost zal vinden in het Evangelie van vandaag?

Zeffi
Lid
Zeffi(@zeffi)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Goedemorgen, Chazbo. Zeffi gaat vanmorgen naar de kerk, naar de begrafenis van een dierbare vriend, dus ik zal denken aan de eerste van de Vier Laatste Dingen.
Er lijkt niet veel troost te vinden te zijn in de evangeliën van de afgelopen dagen, maar toen ging Jezus erop uit om "comfortabele" levens te ontwrichten, zoals zijn woorden vaak zeggen.

Betekenen de woorden van de recente lezingen dat we allemaal zo snel mogelijk priester, monnik of non moeten worden?

En jij, Chazbo, ga jij die retraite doen en die beschermende film van je leven verwijderen?

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Zeffi

Het spijt me te horen over het verlies van je lieve vriend Zeffi, vrienden verliezen is moeilijk en daarom zal ik vandaag proberen het te verzachten met gebeden voor jullie beiden.
We zijn allemaal geroepen tot priester, profeet en koning op grond van ons doopsel. We zijn allemaal geroepen tot het religieuze leven, waar we ook zijn. Dat leven leiden in deze onrustige wereld is voor mij een roeping genoeg!

Zeffi
Lid
Zeffi(@zeffi)
4 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Dank je 🌼

" We zijn allemaal geroepen tot priester, profeet en koning op grond van onze doop." Kunt u hier alstublieft op ingaan?

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  Zeffi

Zeffi - een aantal punten.
Ten eerste bid ik dat je vriend snel in Gods aanwezigheid is en dat je gelukkig kunt herkauwen over alle goede dingen die hij/zij in je leven heeft gebracht. Als we sterven wordt onze stempel op deze aarde snel uitgewist en leven we alleen voort in de herinneringen van onze vrienden.
Nee, we moeten niet allemaal religieuzen worden, wat een heel specifieke roeping is. Het is heel interessant dat in onze parochie alle evangelisatie-initiatieven lijken te komen van leden van onze congregatie. Er gaat bijna geen week voorbij zonder dat iemand een nieuw retraite- of fondsenwervingsinitiatief aankondigt. Onze priester kijkt vol bewondering toe!
Ik ga niet op een driedaagse retraite die mijn vrouw, die erg afhankelijk van me is, eenzaam achterlaat. Ik ben niet in staat om me zo lang op God te concentreren. Ik heb een vlindergeest.
Ik kom later terug, want het is rustig vandaag😃

Zeffi
Lid
Zeffi(@zeffi)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Bedankt voor jullie gebeden.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik denk dat dit de meest inzichtelijke opmerking is die ik ooit van je heb gelezen Chazbo! Het christendom draait niet om troost, maar om het onder ogen zien van de verschrikkingen waartoe mensen in staat zijn, inclusief wijzelf. Vandaag de dag lijken de krachten van het kwaad hun verstand te verscherpen en dat moeten we confronteren met onze geliefden. Wat is dat moeilijk als we de ene of de andere kant de 'schuld' willen geven. We moeten altijd zoeken naar het grotere goed en dat kan alleen in Hem gevonden worden.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
4 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Lof inderdaad SFG! Ik probeer precies te schrijven wat er in me opkomt zonder te bewerken - een goed en slecht idee!!!
Het nieuws van vandaag is verschrikkelijk en we gaan woensdag naar onze Joodse vrienden. Ik zal me niet wagen aan een mening over deze vreselijke gebeurtenissen.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
4 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Jood of moslim of niet - goede mensen kunnen alleen maar verontrust zijn over deze vijandigheid. Ik bid dat er op de een of andere manier, op een bepaald moment, iets goeds uit voort zal komen. Het alternatief is zo pijnlijk om over na te denken.

Nik
Lid
Nik(@nik)
4 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Verboden en hopen

Lezingen bij Mattheüs 13:47-52

4 augustus 2023

Mattheüs 13:54-58

Feest van de heilige Johannes Vianney (le Curé d'Ars)

20 juli 2022

Mattheüs 13:1-9

Stel je een zaaier voor die gaat zaaien

2 augustus 2023

Mattheüs 13:44-46

Het koninkrijk der hemelen is als een schat verborgen in...

21 juli 2022

Mattheüs 13:10-17

Maar gelukkig zijn je ogen omdat ze zien, je ...

Word lid van onze gemeenschap

Naast het ontvangen van onze dagelijkse lezing van het Evangelie en kunst reflectie, kunt u zich aanmelden voor een gratis lidmaatschap: 

De missie van Christian Art is om dagelijks een lezing uit het Evangelie aan te bieden in combinatie met een gerelateerd kunstwerk en een korte reflectie. Ons doel is om mensen te helpen dichter bij God te komen door de prachtige combinatie van kunst en het christelijk geloof.

MET ONS IN CONTACT KOMEN

Sluit je aan bij meer dan 70.000 mensen die dagelijks onze Evangelielezing en Kunstreflectie ontvangen

Ga naar de inhoud