Parabel van de onvergevingsgezinde dienaar,
Schilderij van Claude Vignon (1593-1670),
Geschilderd in 1629,
Olieverf op doek
© Museum voor Schone Kunsten Tours

Parabel van de onvergevingsgezinde dienaar,
Schilderij van Claude Vignon (1593-1670),
Geschilderd in 1629,
Olieverf op doek
© Museum voor Schone Kunsten Tours

Evangelie van 17 september 2023

"Jij slechte dienaar," zei hij.

Mattheüs 18:21-35

Petrus ging naar Jezus toe en zei: "Heer, hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven als hij mij onrecht aandoet? Zo vaak als zeven keer?' Jezus antwoordde: "Niet zevenmaal, zeg ik u, maar zevenenzeventigmaal.

En zo kan het koninkrijk van de hemel vergeleken worden met een koning die besloot zijn rekeningen te vereffenen met zijn dienaren. Toen de afrekening begon, brachten ze hem een man die tienduizend talenten schuldig was; maar hij had geen middelen om te betalen, dus gaf zijn meester bevel dat hij verkocht moest worden, samen met zijn vrouw en kinderen en al zijn bezittingen, om de schuld te betalen. Hierop wierp de knecht zich neer aan de voeten van zijn meester. "Geef me tijd" zei hij "en ik zal het hele bedrag betalen." En de meester van de knecht had zo'n medelijden met hem dat hij hem liet gaan en de schuld kwijtschelde. Toen deze bediende naar buiten ging, kwam hij toevallig een andere bediende tegen die hem honderd denarii schuldig was; en hij greep hem bij de keel en begon hem te wurgen. "Betaal wat je me schuldig bent" zei hij. Zijn knecht viel aan zijn voeten en smeekte hem, zeggende: "Geef me tijd en ik zal je betalen." Maar de ander ging niet akkoord, integendeel, hij liet hem in de gevangenis gooien totdat hij de schuld zou betalen. Zijn knechten waren diep bedroefd toen ze zagen wat er gebeurd was, en ze gingen naar hun meester en rapporteerden de hele zaak aan hem. Toen liet de meester hem komen. "Jij slechte dienaar," zei hij "Ik heb al je schulden kwijtgescholden toen je een beroep op me deed. Had je dan geen medelijden met je knecht, zoals ik medelijden met jou had?" En in zijn woede leverde de meester hem over aan de folteraars totdat hij zijn schuld zou betalen. En zo zal mijn hemelse Vader met jullie omgaan, tenzij jullie ieder vanuit je hart je broeder vergeven.'

Reflectie op het schilderij

Ons schilderij uit 1629 van Claude Vignon toont de koning die besloot om zijn rekeningen te vereffenen met zijn dienaren volgens de evangelielezing van vandaag. We zien de koning achterover leunen in een half ontspannen houding. De boze bediende wordt voor hem gebracht, vastgehouden door twee andere weelderig geklede bedienden. Gouden munten, boeken en schuldbladen liggen voor de koning en nemen bijna de hele onderste helft van het schilderij in beslag. Claude Vignon werd geboren in een rijke familie in Tours, waar het huidige schilderij hangt. Hij reisde waarschijnlijk al in 1609 naar Rome toen hij nog maar 16 jaar oud was en maakte daar deel uit van de Franse schildersgemeenschap. We kunnen de Romeinse en Caravageske invloed van de schilderkunst duidelijk voelen in ons doek.

Het kan nuttig zijn om aandacht te besteden aan de vragen die anderen over ons geloof hebben. We kunnen altijd van anderen leren. Vandaag ligt zo'n belangrijke vraag op de lippen van Petrus. Hij vraagt Jezus: 'Heer, hoe vaak moet ik mijn broeder vergeven als hij mij onrecht aandoet?' Hij had ook gewoon kunnen vragen: is er een grens aan vergeving? Petrus stelt een antwoord op zijn eigen vraag voor: 'Zeven keer'. In de Joodse traditie was het getal 'zeven' het symbool van perfectie. Petrus moet erop hebben vertrouwd dat het antwoord 'zeven' voor Jezus aanvaardbaar zou zijn geweest. In plaats daarvan antwoordt Jezus: 'Niet zeven, maar zevenenzeventig keer'. Arme Petrus had waarschijnlijk spijt dat hij de vraag überhaupt had gesteld! Zoals zo vaak legt Jezus zichzelf uit door een verhaal te vertellen, dit keer over de boze dienaar, zoals afgebeeld op ons schilderij.

Het eerste deel van het verhaal is er een van absolute vergeving. De meester scheldt de schuld gewoon kwijt. Jezus suggereert dat er niets berekenends is aan Gods vergeving. God is gewoon ongelooflijk vrijgevig. Het tweede deel van het verhaal suggereert dat het ontvangen van Gods grenzeloze vergeving van ons vereist dat we die vergeving aan anderen doorgeven. Hierin faalde de dienaar. En daarom werd hij veroordeeld: nadat hij vergeving had ontvangen, weigerde de dienaar die door te geven. Daarvoor werd hij geoordeeld.

Deel deze evangelielezing

Vond je deze evangelielezing en kunstoverdenking leuk?

Neem deel aan de discussie over dit kunstwerk & Evangelielezing

Subscribe
Notify of
43 Opmerkingen
Inline Feedbacks
View all comments
Polly Frans
Lid
Polly Frans(@pauline)
5 maanden geleden

Ik heb echt bewondering voor mensen die iemand kunnen vergeven voor het doden van iemand van wie ze houden, bijvoorbeeld een kind, partner of broer of zus. Ik ken mensen die dit voor elkaar hebben gekregen. Ik hoop dat ik nooit aan deze test wordt onderworpen!

Rya Lucas
Lid
Rya Lucas(@katteliekemeissie)
5 maanden geleden

Vergeven!!! Het is zoiets geweldigs! ANA, ik heb je commentaar gelezen... WOW!!! Zoveel dingen die mij onrecht aandoen zijn zo klein... en dat is niet wat Jezus bedoelt. Vele jaren durfde ik niet te bidden "en vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren". Ik was er zeker van dat ik een bepaalde persoon nooit zou vergeven!!! Maar toen las ik de tekst van een van de evangelisten (ik weet niet meer wie!) die zei: "als mijn broeder naar mij toekomt en om vergeving vraagt, moet ik hem zevenenzeventig keer vergeven!"... Hoera: hij moet naar mij toekomen en om vergeving vragen!!! Een vriend van me heeft € 10.000 van me gestolen en vraagt me nooit om vergeving!!! Het is een enorm bedrag... en ik kon hem niet vergeven!!! Maar nu heb ik besloten om te vergeven en ik heb Jezus gevraagd om me daarbij te helpen!
Vergeven is een opluchting... voor MIJ!!! Ik denk niet dat hij een minuut minder slaapt, maar soms droomde ik over hem en dat bedrag!
Jezus, help me om hem te vergeven!!! Help me om mijn blazoen schoon te maken!

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
5 maanden geleden
Antwoord op  Rya Lucas

Dat is verontrustend Rya. Ik vermoed dat het een lening was en nooit is terugbetaald...
Het is maar geld. Maar het is het verraad dat echt pijn doet. Je vertrouwde hem...
Je moet het loslaten - maar dat weet je al - het moeilijkste is om het te doen. De goede God zal je helpen, dat weet ik x

Rya Lucas
Lid
Rya Lucas(@katteliekemeissie)
5 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Je hebt gelijk, Patricia, het is maar geld! Ik kan leven en kopen zonder dat bedrag! Ik ben blij met je antwoord... soms voel ik me zo eenzaam en een antwoord als dat van jou geeft me het idee dat ik betrokken ben bij mensen. Dus, dank je wel! En ik sta erop om te vergeven... het verraad en het geld... zo helpe mij God Almachtig!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Rya Lucas

Rya je bent nooit alleen. Ik weet dat het niet altijd makkelijk is om te voelen dat mensen om je geven en je begrijpen, maar dat doen we wel. Ik worstel met dingen waarvoor ik me in het verleden heb geschaamd. Als trots persoon kostte het me veel moeite om te zeggen dat ik me schaamde, het is iets wat we niet vaak zeggen. In Christus moeten we elkaar niet veroordelen, maar in liefde vanuit ons hart spreken, zoals Patricia hier heeft gedaan. De Heer helpt ons als we erom vragen, voor onszelf en voor elkaar.

Rya Lucas
Lid
Rya Lucas(@katteliekemeissie)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

Met mijn hersenen weet ik dat ik nooit alleen ben, maar soms is dat gevoel van eenzaamheid zo pijnlijk! Dan ben ik blij dat ik Jezus ken, dat Hij van me houdt en dat ik aan Zijn voeten mag huilen...
Bedankt voor je steun.

liefde.jpg
Mark Crain
Lid
Mark Crain(@mark_crain)
5 maanden geleden
Antwoord op  Rya Lucas

Lieve Rya, je bent niet alleen. Ik worstel om een weg naar vergeving te vinden. Laten we er samen aan werken. Vrede, Mark

Rya Lucas
Lid
Rya Lucas(@katteliekemeissie)
5 maanden geleden
Antwoord op  Mark Crain

Bedankt Mark! Laten we allebei om vergeving vragen. Ik weet dat Jezus ons zal helpen!

Ana G
Lid
Ana G(@anagb)
5 maanden geleden
Antwoord op  Rya Lucas

Oh Rya, ik hoop dat je kunt vergeven en kunt herstellen van de energie die je erin hebt gestoken en de pijn die het veroorzaakt om eraan terug te denken! En natuurlijk, als je wacht tot die persoon zich verontschuldigt, blijf je jezelf schaden en maak je je innerlijke welzijn afhankelijk van hun gedrag. Het gaat erom vrij te zijn en in vrede te leven. God wil dat we gelukkig zijn! Zoals Patricia zegt, het is gewoon geld. En soms is het niet eens verraad. Mensen die door hun cultuur van herkomst vinden dat het niet belangrijk is om het terug te geven, zijn gestopt met mij terug te betalen. Ze kunnen zich niet voorstellen dat onze mentaliteit (misschien ten onrechte) denkt dat dat wel zo is. Ik ga vanmiddag speciaal voor jou bidden in de Eucharistie.

Rya Lucas
Lid
Rya Lucas(@katteliekemeissie)
5 maanden geleden
Antwoord op  Ana G

Mijn vriend was Nederlander, net als ik. Dus hij wist dat hij het geld moest terugbetalen. Maar als hij blij is met mijn geld, dan is dat maar zo! Zoals je schrijft: het is maar geld! God wilde niet dat ik zo'n bedrag zou hebben... de vogels in de lucht, de bloemen, zij hebben alles wat ze nodig hebben zonder te werken en geld te hebben!
Dus, met de hulp van Jezus, zal ik vergeven en nooit meer van hem en het geld dromen.
Bedankt! God zegene je!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Ana G

Een mooi bericht Ana!

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
5 maanden geleden

Ik kan hier zeker de invloed van Caravaggio zien - de groepering eigenlijk.
Is het barok?
Is er drama en een moment vastgelegd?
Ja.
Is het goed vastgelegd? Hmmm.....

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
5 maanden geleden

We zijn weg geweest (zoals jullie weten) en liepen vanmorgen naar de mis, ons niet realiserend dat er vandaag vormselviering plaatsvond - we konden niet eens de kerk in!
Laat maar - thuis om online een mis te vinden. We gingen virtueel naar St Mungo's Glasgow (Waarom? We zijn in Londen...) Maar zo blij dat we dat gedaan hebben. De priester gaf een zeer inspirerende preek over het evangelie van vandaag; hij zei, merk op dat de gelijkenis ging over een relatie met iemand die de dienaar kende - niet de grote dingen - Poetin en Oekraïne, 9/11 of zelfs de Holocaust - het zijn onze interacties met elkaar die om vergeving vragen. Wat betreft de 77 keer, het aantal is niet belangrijk - wat het betekent is dat vergeving een 'dispositie van het hart' moet zijn (zo'n prachtige uitdrukking).
De priester wees er ook op hoe vrij de koning de dienaar vergeeft... maar die vergeving wordt ingetrokken na de behandeling van zijn mededienaar. Wat ontbrak er aan de goddeloze dienaar die vergeven werd? Berouw en verandering van doel. Ik bid dat ik Zijn weg hierin mag volgen. Amen.

Ana G
Lid
Ana G(@anagb)
5 maanden geleden

Fijne zondag allemaal. Drie overwegingen:

Op het schilderij word ik getroffen door de berouwvolle en smekende verschijning van de bediende, die de bediende voor hem lijkt te bewegen, die hem aankijkt in een gebaar tussen troost en medelijden. Maar het gebaar van de koning is duidelijk en beschuldigend. Het doet me denken aan "Niet iedereen die tegen mij zegt: 'Heer, Heer' zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie de wil van mijn hemelse Vader doet" (Matteüs 7:21). Nee, hypocriete gebaren zijn het niet waard, maar wel de bekering van het hart.

Wat het evangelie betreft, de uitdrukking "zevenenzeventig" vindt zijn oorsprong in Genesis 4, 24, uit de mond van Lamech, een afstammeling van Kaïn, die - zichzelf gelijk stellend aan de Heer, die had gesproken over het wreken van iedereen die Kaïn had aangevallen (in hetzelfde hoofdstuk, vers 15) - gelooft dat hij het recht heeft om wraak te vermenigvuldigen: "Als Kaïns wraak zeven waard was, zal die van Lamech zevenenzeventig waard zijn." Pedro's voorstel is ronduit genereus. Maar het schiet tekort in vergelijking met Lamechs besluit. Het is tijd om zevenenzeventig keer te vergeven, om volledig van wraak af te komen. En als we dat niet bereiken, dan is dat omdat we meer kinderen van Kaïn zijn dan van God.

Wat vergeving betreft, moet ik zeggen dat een boek me erg heeft geholpen - ook als therapeut - Hoe te vergeven (origineel in het Frans Comment Perdoner) van de theoloog en psychotherapeut Jean Monbourquette. Daarin presenteert hij vergeving (de moeilijke vergeving, niet de vergeving die spontaan in ons opkomt) niet als een vrijwillige daad, maar als een proces en een genade die ons geschonken wordt. Hij wijst er onder andere op dat de eerste persoon die schade ondervindt van vergeven de beledigde zelf is, omdat hij zich slecht zal voelen en energie zal steken in het achterhouden van vergeving totdat hij deze kan schenken. De auteur geeft 12 fasen aan om die genade van God te kunnen krijgen. Ik zal ze kopiëren, voor het geval ze je aanwijzingen geven.

1e Neem geen wraak en laat de beledigende gebaren stoppen
2e De wond en de eigen armoede erkennen
3e Deel de wond met iemand
4e Identificeer het verlies om te rouwen
5. Accepteer woede en het verlangen naar wraak
6 Vergeef jezelf
7e Begrijp de dader
8e Zoek betekenis in de overtreding
9 Jezelf vergeving waardig en al vergeven weten
10e Stop met aandringen op vergeven
11e Open voor de genade van het vergeven
12 Beslis de relatie te beëindigen of te vergeven
Het proces eindigt met een laatste fase: vergeving vieren

Wat mij betreft, ik heb al te vaak gezien dat, wanneer er sprake is van een (onverdiend) vergrijp, de persoon die het vergrijp heeft gepleegd daaronder pijn heeft, een lijden, dat hij probeert te verzachten met het vergrijp. En de beledigde partij probeert zijn pijn te verzachten en het onrecht te herstellen met wraak. Dat is allemaal zinloos. Geen van beiden zal de pijn vermijden. Maar de beledigde persoon zal, als hij kan vergeven (wat inhoudt dat hij moet bidden om dat te kunnen), vrede krijgen. Ik herinner me iemand met wie we in therapie hadden gewerkt aan zijn verlangen om een ander te vergeven. Maar hoe hard hij ook zijn best deed, hij kon zichzelf de overtreding niet eens verwijten. Plotseling, op een dag, midden in de vakantie, belde hij me op om me het grote nieuws te vertellen: "Ik weet niet wat er vandaag tijdens de eucharistieviering is gebeurd, maar ik heb plotseling gemerkt dat ik heb vergeven." Ik was blij.

En je hebt gelijk, Chazbo. Naar mijn mening zijn er giftige relaties waar je afstand van moet nemen, want anders zou je zelfs de eerste fase niet kunnen voltooien. Je hebt afstand nodig om op een dag tot vergeving te kunnen komen. Merk op dat de auteur in fase 12 zegt dat er een beslissing moet worden genomen, en dat kan zijn om de relatie te verlaten. Zelfs als het hervat wordt, na vergeving, zal er iets veranderd zijn, omdat je niet kunt vergeten, zelfs niet nadat je vergeven hebt, en het is tijd om de best mogelijke relatie te zien.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Ana G

Dank je, Ana, ik zal dit doorgeven aan onze gebedsgroep.

Zeffi
Lid
Zeffi(@zeffi)
5 maanden geleden
Antwoord op  Ana G

Goedemorgen, Ana. Hartelijk dank voor je tot nadenken stemmende analyse van vergeving. Het is interessant dat ten minste drie van de punten in je lijst (punten 6, 7 en 9) wijzen op een behoefte aan acceptatie van de eigen medeplichtigheid aan of verantwoordelijkheid voor het vergrijp (niet altijd het geval, maar het kan wel zo zijn, bijvoorbeeld wanneer passieve agressie een actieve en schadelijke reactie heeft uitgelokt). Zeer interessant en opent nieuwe dimensies.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Ana G

We hadden vandaag een priester uit Chili in de mis en alle Spanjaarden en Zuid-Amerikanen hier waren zo blij! Ik hou van het internationale element van onze kerk hier. Katholiek zou je kunnen zeggen!
Mensen vergeven tegenwoordig niet graag. Er is al zo'n ineenstorting van gewoon fatsoenlijk gedrag voordat we beginnen met christelijke vergeving. Ach, stop met zo pessimistisch te zijn 🙁

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik ben het met je eens - de persoon die ik ga vergeven (voor mijn eigen gevoel van vrede en omdat God het vraagt) zal nooit sorry tegen me zeggen omdat ze nooit heeft gedacht dat ze iets verkeerd had gedaan. Als je vecht tegen de scheve moraal van onze tijd, word je je er heel bewust van hoeveel echt kwaad er aan het werk is in de wereld, en hoezeer we dat moeten bestrijden.

Mark Crain
Lid
Mark Crain(@mark_crain)
5 maanden geleden
Antwoord op  Ana G

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te posten Ana. Het betekent veel voor me.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Ana G

Een heel interessant perspectief Ana. Ik ben het ermee eens dat het vergeven van zeer ernstig onrecht een proces is. Misschien wordt vergeving nooit volledig bereikt, maar we moeten er altijd naar toe werken.

Madeleine Blu
Lid
Madeleine Blu(@blu)
5 maanden geleden

De lieve en grote heilige Petrus toont zijn verlichting met zijn nieuwe begrip van de grootsheid van Onze Heer Jezus Christus door deze vraag te stellen. Hij realiseert zich dat het oude testament aan het veranderen en voorbijgaan is en vraagt Onze geliefde Heer Jezus om het nieuwe testament, namelijk dat we Genade en Vergeving hebben in het Nieuwe Testament en niet zonde, straf en oordeel van het oude testament.

Zeffi
Lid
Zeffi(@zeffi)
5 maanden geleden

Het schilderij: eerste indruk: het lijkt op een soort illustratie uit Victoriaanse historische romans. (Sorry als dat beledigend is, mijn artistieke waardering is ongenuanceerd.) Tweede indruk: de bedienden die de schuldenaar vasthouden zien er zo jong uit, en degene die het dichtst bij de koning staat kijkt heel meelevend naar de oude man. Derde indruk: wat een wirwar van handen rond de schuldenaar.

Evangelie: deze lezing kwam precies een maand geleden ter sprake, en als gevolg daarvan begon ik af en toe een lijst te maken van mensen die me in het verleden gekwetst hadden, met de bedoeling om daadwerkelijk een "daad van vergeving" te stellen en voor hun welzijn te bidden. (Sommigen zijn nu dood, anderen zijn geografisch ver weg en ik ben niet van plan om ze persoonlijk op te zoeken om oud zeer op te rakelen).

Ze zullen waarschijnlijk uiteindelijk op één hoop gegooid worden als een algemeen object van vergeving, in plaats van persoon voor persoon, omdat het in sommige gevallen een beetje (erg) moeilijk is om ze te vergeven, omdat veel van deze incidenten zo niet vergeten zijn, dan toch zo ver uit mijn geheugen verdwenen zijn dat ze irrelevant zijn voor mijn huidige leven, en ze opgraven is onnodig pijnlijk, en waarschijnlijk ongezond. (Het maken van lijsten staat momenteel uit).

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Zeffi

Interessant over vergeving, Zeffi, dank je. Mee eens over het Victoriaanse gevoel bij het schilderen.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Zeffi

Ik maak ook lijstjes. Hoewel er maar weinig op mijn lijst staan die ik moet vergeven, maar misschien maakt dat het moeilijker omdat ik, net als jij, de anderen vergeten ben. God zal je helpen om te weten op wie je je echt moet concentreren en een fijne zondag Zeffi!

Anna Walker
Lid
Anna Walker(@mise)
5 maanden geleden

Direct en to the point. Ik heb gemerkt dat ik sommige dingen heel gemakkelijk kan vergeven, maar andere dingen kan ik pas na een tijdje vergeven, afhankelijk van de mate van gekwetstheid.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Anna Walker

Het vreselijke is dat als je iemand in je leven hebt die je herhaaldelijk verwondt, iemand die er om structurele redenen is, zoals een familielid of schoonfamilie, dan moeten we die als giftig bestempelen. Het heeft geen zin om voortdurend te vergeven, omdat ze van plan zijn de wond te herhalen. Daarom moeten we afstand van ze nemen en ze waarschijnlijk vergeten.
Klinkt dat vreselijk? Ik vind van niet.

Silvia Moiron
Lid
Silvia Moiron(@silvya)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Querido Chazbo❤️ ¡olvidarlo... nunca!
¡es un hermano! Je moet je over hem ontfermen; je moet weten wat je innerlijke problemen zijn en dat alleen Dios het weet.

Es una criatura de Dios, y si Él la hizo es buena; toda la obra de Dios es buena, si no, NO la hubiera hecho.🌟🦋🌳😇

Ga op afstand van hem staan, zodat hij niet langer meegaat en ook niet langer meegaat met anderen🙏

George K
Lid
George K(@george-k)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Twee gedachten...
Gekwetste mensen kwetsen mensen.
Er wordt meer aanstoot genomen dan gegeven.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Ik denk dat wat je daar hebt gezegd George ZO waar is. Soms beseffen dat soort mensen niet eens dat ze beledigend zijn! Je raakt gewond, ze zijn zich daar waarschijnlijk helemaal niet van bewust.
Je hebt maar controle over één persoon - jezelf - dus jij bent het die moet veranderen - Laat het los! (Zoals Elsa zei in 'Frozen'😁)

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  George K

Ja, George! Dit is allebei erg waar.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Met naaste familieleden kan het een constante batterij lijken (oh, daar gaan we weer!), maar ik geef de voorkeur aan een gedeeltelijke afstand in plaats van een totale afstand. Ik vind het delen met anderen een nuttige manier om ermee om te gaan, een blik, een beetje met de ogen rollen, soms gewoon een paar seconden de kamer verlaten. Nu houd ik ook gewoon mijn lippen op elkaar. Ik weet dat er achter mijn rug om dingen over me gezegd worden door familieleden, maar ik heb besloten om iedereen op zijn beurt aan te spreken en de hele zaak te sussen.

Patricia O'Brien
Lid
Patricia O'Brien(@marispiper)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Als het een familielid is, hoe kun je die dan verwijderen of vergeten? Dat kan toch niet echt?
Mijn moeder (RIP) zou je kunnen omschrijven als 'giftig' zoals jij het zegt en het was voor mij mijn hele leven een constante uitdaging om te proberen boven haar opmerkingen of kwetsende gedrag uit te stijgen.
Ze was mijn moeder. Ik moest voor haar zorgen.
Chazbo, het heeft alle zin om opnieuw te proberen te vergeven - omdat Jezus ons dat heeft opgedragen 💕 niet omdat we hopen dat de ander zal veranderen. Kleine kans, zou ik zeggen vanuit mijn ervaring en wat jij schetst.
Zoals ik verderop op deze pagina al zei, de enige persoon waar ik controle over heb ben ikzelf. Zoals die priester vanmorgen zei - het is een aanleg van het hart. Zelfs als dat niet vanzelf gaat, kunnen we eraan werken, met genade.
Ik zeg dit alleen omdat ik voel dat je echt gekwetst bent.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Patricia O'Brien

Nog een wijs bericht Patricia. Als we niet eens deze familiebanden kunnen behouden, hoe kunnen we dan een vergevingsgezind leven leiden? Ik vind het heel triest als mensen het gevoel hebben dat ze niet langer een deel van iemands leven kunnen zijn. Ik heb het gedaan met 'valse' vrienden, maar nooit met familie. Ik juich je houding ten opzichte van je moeder toe - wat moet dat soms moeilijk zijn geweest. De mensen die ons pijn doen veranderen niet, of misschien als ze al zien wat ze hebben gedaan is hun gevoel van schaamte te sterk om mee om te gaan. Ik heb eigenlijk medelijden met zulke mensen. Ik waardeer dit bericht en ik weet zeker dat Chazbo dat ook doet.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden

Een bekende passage. De boodschap is een beetje voor de hand liggend dacht ik altijd en het punt wordt eerder gemaakt als een hamer op een aambeeld.
Kan een CA-expert me vertellen wat de invloed van Caravaggio is?

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Goedemorgen Chazbo. Ik zie geen bijzondere invloed van Caravaggio, die een paar decennia eerder schilderde - er is niet het clair-obscur van zijn volwassen schilderijen; er zijn natuurlijk wel gelijkenissen qua kostuum; en de groepering doet heel vaag denken aan De Kaarsharen. Maar ik kan me niet voorstellen dat Caravaggio de koning op die manier zou hebben geschilderd, hij zou subtieler zijn geweest, en misschien wel sinisterder.
Dit schilderij is competent, maar voor mij op de een of andere manier houterig. Nog meer liefhebbers?
Overpeinzing: "...vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren." Ik denk vaak: vergeef ik echt, ten diepste.... is volledige vergeving iets waar we naartoe werken?
Weer naar de tentoonstelling. Gods zegen, tot morgen, d.v.

Chazbo M
Lid
Chazbo M(@chazbo)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Enige overeenstemming dan artistiek Noelle.
Als iemand ernstig gewond raakt door een ander, denk ik niet dat dit vergeten wordt. Je moet natuurlijk proberen te vergeven, maar ik denk dat het normaal is om vervolgens een beetje op je hoede te zijn. Natuurlijk moeten we erg oppassen dat we niet egoïstisch reageren op verraad of een afschuwelijke daad. Met andere woorden, overdrijf je? We kennen allemaal mensen die bij de kleinste kleinigheid al enorm verontwaardigd reageren.
We moeten proberen ons 'zelf' te onderdrukken, begrijp je....?

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ja, leer dat egoïstische deel van onszelf te onderdrukken. Interessant genoeg staan er een paar heel goede citaten over vergeving op Google! Jezus lijkt zeker te zeggen dat vergeving, net als liefde, oneindig is. We moeten onszelf vernederen, zoals Hij voor ons deed toen Hij Zijn kruis droeg tot aan Zijn dood: sterven aan zelfvergeving.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Oh ja, precies dit!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Absoluut Charles - we moeten accepteren dat God ook van de ander houdt, net zoveel als van ons. Dit is moeilijk te accepteren als die persoon zo boosaardig is geweest in zijn of haar bedoelingen met ons. Ik denk dat het idee van intentie hier belangrijk is.
Het loslaten van de kleine beledigingen die tegen ons geuit zijn, in plaats van ze te laten etteren, is de enige weg naar een vredig leven in plaats van een gekweld leven. Hoeveel pijn heeft die kleine kleinigheid ons echt gedaan in het grote geheel der dingen?
Een fijne en rustgevende zondag!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

Ja, Noelle, iets waar we naartoe werken. Wij mensen kunnen de diepten van Gods barmhartigheid niet begrijpen, maar met Zijn hulp kunnen we proberen het zo goed mogelijk na te bootsen. Geniet van je tentoonstelling! Nu onze mosiac-tentoonstelling ten einde loopt, krijgen we groepen bezoekers, dus we hebben ook een drukke week voor de boeg.

Noelle Clemens
Lid
Noelle Clemens(@jeanne)
5 maanden geleden
Antwoord op  spaceforgrace

We hebben een geweldig weekend gehad, bedankt. Ik wens jullie een succesvolle week.

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Noelle Clemens

En jij ook Noelle!

spaceforgrace
Lid
spaceforgrace(@spaceforgrace)
5 maanden geleden
Antwoord op  Chazbo M

Ik ben geen expert, maar ik denk dat het in de figuren rechts zit, vooral in het licht op hun gezichten. Ik vind dit een schilderij van twee helften - de koning wordt duidelijk gekenmerkt door zijn nogal clichématige kleding, maar het lijkt in strijd met de subtiliteit van de andere figuren.

Lezingen bij Mattheüs 18:21-35

12 december 2023

Mattheüs 18:12-14

Feest van Onze-Lieve-Vrouw van Guadalupe

14 augustus 2019

Mattheüs 18: 15-20

Want waar twee of drie samenkomen in mijn naam, zal ik...

12 augustus 2021

Mattheüs 18:21-19:1

In zijn woede droeg de meester hem over aan de ...

6 september 2020

Mattheüs 18:15-20

Als je broer iets verkeerd doet...

Word lid van onze gemeenschap

Naast het ontvangen van onze dagelijkse lezing van het Evangelie en kunst reflectie, kunt u zich aanmelden voor een gratis lidmaatschap: 

De missie van Christian Art is om dagelijks een lezing uit het Evangelie aan te bieden in combinatie met een gerelateerd kunstwerk en een korte reflectie. Ons doel is om mensen te helpen dichter bij God te komen door de prachtige combinatie van kunst en het christelijk geloof.

MET ONS IN CONTACT KOMEN

Sluit je aan bij meer dan 70.000 mensen die dagelijks onze Evangelielezing en Kunstreflectie ontvangen

Ga naar de inhoud